ماهنامه فرهنگ و سینما

گفتگو با شاهین نجومی

هر بازیگری باید تجربه یک کار سه بعدی را داشته باشد
شاهین نجومی چهره جدیدی است که در آقای الف در کنار پوریا پورسرخ به ایفای نقش پرداخت. وی دارای فوق لیسانس مهندسی صنایع است و در اولین نقش آفرینی خود اثری سه بعدی را تجربه کرده است.
آشنایی با عطشانی چگونه صورت گرفت و چطور به کار دعوت شدید؟
خیلی اتفاقی با وی آشنا شدم، به این صورت که یک روز با یکی از دوستان برای انجام کاری به دفتر عطشانی رفتیم و این ملاقات تکرار شد تا این که وی به من پیشنهاد بازی داد و طی جلساتی با یکدیگر به گفتگو نشستیم. من در فضای سینما نبودم و اعلام کردم که با این رشته آشنایی ندارم ولی وی واقعا زحمت کشید و فرصتی ایجادکرد تا در فیلم حضور داشته باشم. آن چه برایم خیلی جالب بود، ساخت اولین فیلم سه بعدی بود. چون همیشه اولین ها با هر کیفیتی در اذهان می ماند. فکرمی کنم کیفیت آقای… خیلی بهتر از آن شد که تصور می کردم.
تمرین شما پیش از شروع فیلم برداری چه مدت طول کشید و آیا دوره بازیگری شرکت کردید؟
دو ماه قبل از فیلم برداری با ایشان تمرین را شروع کرده و از همان زمان به شکل جدی در کلاس ها شرکت و کار علمی را دنبال کردم. این کلاس ها باعث شد تا خیلی از استرس ها برداشته شود و با بسیاری از مسائل آشنا شدم. حتی شب قبل از فیلم برداری، طی صحبت با عطشانی از علاقه ام به حضور در پروژه صحبت کردم، ولی گفتم اگر فکر می کنید مطابق استاندارد بازی نمی کنم و ممکن است به گروه لطمه وارد شود، از هم خداحافظی کنیم؟! وی لطف کرد و کار شروع شد. از همان زمان که در کلاس ها شرکت می کردم، متوجه می شدم که هر چه جلوتر می روم آگاهی ام به کار بیشتر و مسائل برایم سخت تر می شود. همانند بچه ای که بزرگ تر می شود و محدوده زندگی برایش محدودتر می شود. برای من نیز این اتفاق افتاد، اما آموزش های من از باب دو بعدی بود و من باید کار سه بعدی انجام می دادم و بسیار تفاوت داشت.
از تجربه کار سه بعدی در اولین تجربه خودتان بگوئید؟
کار در گروه سه بعدی و دوبعدی بسیار تفاوت دارد و کار سه بعدی بسیار سخت است. عطشانی بسیار زحمت کشید. در واقع کارگردان همانند ناخدای کشتی که قرار است مردم را از جزیره به جزیره ای دیگرببرد، عوامل را هدایتگری کرد و وی باید مسیری که تا به حال امتحان نشده بود را حتی در طوفانی شدن این دریا کنترل می کرد. طبیعتا استرس وی به گروه منتقل می شود، اما ایشان سعی نمود تا این مسائل را به گروه منتقل نکند. ما در انتهای کار همان گونه که وی اشاره داشت، بسیاری از مسائل را متوجه شدیم که اگر به گروه در جریان فیلم برداری منتقل می شد، می توانست روی کیفیت کار همه تاثیر بگذارد. عطشانی و گروهش نقطه عطفی در سینمای ایران ایجاد کردند. آن چه در سینمای ما لازم است یک نوآوری می باشد که وی بهترین نوآوری را ایجاد نمود. شخصا خیلی خوشحالم که ورودم به این حرفه با این کار برجسته بود. معتقدم اگر جشنواره شاهد اتفاقی بود آن اکران اقای…. و بعد فیلم تهران ۱۵۰۰ بود. به نظر من هر بازیگرباید تجربه کار سه بعدی را داشته باشد، چون خیلی به بازیگر کمک می کند. مثلا تنظیم دستگاه و جابه جایی دوربین خارج از عرف بسیار طول کشید و باعث می شد تا حس بازیگر از بین برود. میزانسن ها خیلی دقیق تر از کار دوبعدی است و اگر مثلا ۵ سانت از جای خود حرکت می کردیم، از تنظیم دستگاه خارج می شدیم و برایم مشکل بود.
از بازیگری به شیوه سه بعدی بگوئید که به نظر می رسد بیشتر از دیگر عوامل آن راملموس ترحس می کردید؟
در کار سه بعدی بازیگری چه به لحاظ نقطه ضعف و نقطه قوت و بازیگر به تماشاگر نزدیک تر است. به نظرم این تیم، زندگی را در سینما آورد. درفیلم همه چیز حقیقی تر و نزدیک تر به زندگی دیده می شود. افتادن برگ……. تماشاگر راحت می تواند با اثر ارتباط برقرار کند و این دیده شدن بازی ها کار را برای من سخت می کرد. اما پوریا پورسرخ واقعا در جریان کار به من کمک کرد. حتی بعد از اتمام فیلم برداری با هم تمرین کرده و او نکته ایی را به من یادآور می شد. این نزدیکی و دوستی بیرون از فیلم ایجاد شد و این حرفه ای بودن او را نشان داد تا این که دوستی را درون فیلم نیز کشاندیم. حتی در سکانس هایی که پوریا نبود، تلفنی با من کار می کرد و وی سکانس را برایم می خواند و در اینجا بسیار از ایشان تشکر می کنم.
پس از این تجربه،آیا بازیگری هدف اصلی شما در زندگی می باشد و در صورت پیشنهاد، بازیگری را ادامه می دهید؟
سینما هدف زندگی من نبوده و نیست، اما اگر کار خوب باشد و افرادی که خارج از حب وبغض کار را تائید و پیشنهاد کنند قبول می کنم. اما کاری که بودن به هر قیمتی باشد را نمی پذیرم. در حال حاضر کلاس ها را از پایان فیلم برداری آقای…. هفته سه جلسه ادامه می دهم که بسیار به من کمک می کند.
بازخورد مخاطبان تا به امروز از بازی شما و فیلم چه بوده است؟
از زمان نمایش در جشنواره تا اکنون به نظرم در حد خودم خوب بوده است. در اکران فیلم ها، دوستان برای بازیگر شدن از من می پرسیدند. به نظرم در بعضی کلاس های بازیگری بحث کار مطرح نیست و علاقه مندان باید در انتخاب کلاس هایی که حاشیه ها برایشان مطرح نباشد، دقت بیشتری داشته باشند. خوش بختانه در این راه با اساتیدی آشنا شدم که واقعا به من کمک کردند و ازآن ها تشکر می کنم.
تاریخ گفتگو: تیر ۹۲

لینک کوتاه: https://mona-karimi.ir/eQFXy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.