انیمیشن برای سرمایه گذاران سینما جذاب نیست
پس از پایان جشنواره سی و پنجم فیلم فجر شاهد اکران فیلم سینمایی رئال_ انیمیشن مبارک بر پرده سینماها بودیم. مبارک جزء نخستین آثار انیمیشنی است که تلفیقی از سبک رئال و انیمیشن دارد و به منظور شناساندن فرهنگ، هنر و تاریخ ادبیات ایران از اسطوره های شاهنامه فردوسی بهره برده است و می تواند اثر مناسبی برای معرفی فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل باشد. با محمدرضا نجفی امامی کارگردان رئال_ انیمیشن مبارک درباره شرایط ساخت و اکران این فیلم که به نظر می رسد استقبال خوبی از این رئال _انیمیشن تا امروز شده است دقایقی به گفتگو می نشینیم.
دغدغه ساخت فیلم رئال_انیمیشن چگونه حاصل شد؟
حدود ۲۰ سال است که در حوزه جلوه های ویژه و انیمیشن مشغول کار هستم و همیشه برای خودم روزی را متصور بودم که وارد فضای رقابتی در این حوزه با شرکت های بزرگ جهانی شوم . تخصص موجود چه از نظر تکنولوژی و چه از نظر نیروی انسانی من را به این باور رساند که فاصله زیادی با تحقق این آرزو ندارم و تصمیم گرفتم با ایده مبارک و با کمک گروه متخصصم در حوزه انیمیشن اولین فیلم سینمایی رئال – انیمیشن ایران را تولید کنم .
در ساخت این انیمیشن از سیستم دیجیتال بهره گرفتید که کمتر از آن استفاده می شود. کمی درباره پیش تولید کار توضیح دهید و این که به لحاظ فنی از چه امکاناتی استفاده کردید؟
در پروژه فوق از تجهیزات سخت افزاری به روز سینمای جهان استفاده کردیم که حتی در بعضی از موارد که احساس نقص کرده و متوجه می شدیم که ممکن است نبود این وسیله ضربه به کار بزند تجهیزاتی را نیز خریداری کردیم . به طور مثال در این کار ما مجبور به خریداری بروز ترین سیستم های مجهز به استاندارد های خروجی گرفتن نهایی کار شدیم.
به نظر می رسد در این انیمیشن تلاش شده تا در جهت شناساندن فرهنگ و سنت ایرانی مانند نقالی خوانی و معرفی شخصیت هایی مثل مبارک که چهره ای شناخته شده برای ایرانیان است گام بردارید!!
از همان بچگی دارای قوه تخیل بسیار زیادی بودم و در ذهن خود شخصیت های زیادی را پرورش می دادم و همیشه آرزوداشتم تا روزی بتوانم در قالبی آنها را برای مردم و دیگران به تصویر بکشم. از زمانی که توانستم فضا ی اسطوره ها را درک کنم به اسطوره های شاهنامه علاقمند شدم و همیشه برایم سئوال بود که چرا با وجود این همه اسطوره نسل جدیدمان به شخصیت های غیر بومی روی می آورد ، بنابراین تصمیم گرفتم اولین کارم را به اسطوره های کشورم بپردازم . درباره ایده کلی کار هم روزی مشغول تماشای تلویزیون بودم که خبر فوت جناب سعدی افشار توجه ام را جلب کرد و این خبر محرکی شد تا هرچه سریعتر کار مبارک را شروع کنم
تعامل شما با نویسنده در ساخت این انیمیشن چگونه بود؟
درباره فیلمنامه این کار ابتدا باید تشکری از آقای وثوقی انجام دهم که زحمت بسیاری برای این کار کشیدند . در ابتدا مبارک یک ایده خام بود که اول سعی کردیم با گروه انیمیشن سازی خود آن را در قالب انیمیشن پیاده کرده و سپس ایده قابل اجرا را که همان خوراک است در اختیار نویسنده قرار دهیم تا نویسنده بتواند از روی ایده ارائه شده داستان را پیاده کند.
هدف از ساخت این انیمیشن به طور کلی چه بود؟
هدف اصلی ساخت این فیلم بعد از به تصویر کشیدن توانمندی حوزه انیمیشن سازی کشور ،نمایش دادن اتحاد و نقش موثر روابط حسنه و همدلی میان مردم است که هیچ وقت یک دست صدا ندارد و همیشه یک کار بزرگ با کمک و همدلی به نتیجه می رسد و شما این مفهوم را در انتهای فیلم به خوبی احساس می کنید.
در ساخت این انیمیشن ابتدا عروسک ها و بعد طرح کامپیوتری ساخته شد. کمی دراین باره توضیح دهید؟
در آن زمان که کار را شروع کردیم قابلیت های پرینت سه بعدی در کشور بدین شکل وجود نداشت لذا ما تصمیم گرفتیم از مهندسی معکوس استفاده کنیم و از انجایی که بتوانیم حس باور پذیری بیشتری به عوامل در حین ضبط کار انتقال دهیم مجبور بودیم حتما عروسک ها را سه بعدی در اختیار داشته باشیم. تصمیم گرفتیم به سراغ توانمندی عروسک سازان کشورمان برویم و از آنها برای ساخت عروسک ها کمک بگیریم . در مجموع مبارک تمام سعی خود را کرد تا در هیچ زمینه ای از نمونه های خارجی خود عقب نماند.
آیا فیلمنامه قابلیت آن را داشت که درقالب دیگری کار شود؟
شخصیت های فانتزی داستان این اجازه را به ما نمی داد تا بتوانیم کار را کاملا رئال بسازیم و در دید کلی من چون هدف اصلی ایجاد فضای تلفیقی رئال – انیمیشن بود و اینکه جذابیت اصلی مبارک به انیمیشنی بودن آن بود لذا بوجود آوردن اولین فیلم سینمایی رئال – انیمیشن در ایران موثر ترین شیوه حضور مبارک در بین مردم بود.
شعار تبلیغاتی ” تحقق یک رویا اسطوره ها باز می گردند” با چه هدفی مطرح شد؟
در ابتدا تصمیم داشتیم فقط ذهن نسل جدید و کودکان را درگیر اسطوره های خودمان کنیم و با یک کار جدید به آنها بگوییم ما شخصیت های کارتونی بهتری نسبت به نمونه های خارجی داریم ولی در انتها وقتی خروجی کار را دیدیم و در مقایسه با نمونه های خارجی متوجه کمترین فاصله کمی و کیفی شدیم ، با گروه فکری رسانه ای و تبلیغاتی خود به این نتیجه رسیدیم که مبارک را به عنوان یک کار ملی به همه معرفی کنیم و از مردم بخواهیم تا با حمایت از آن دلگرمی برای سازندگان آینده انیمیشن در کشور شوند . ما از مردم خواستیم تا با دیدن مبارک از انیمیشن ایرانی حمایت کنند چون توانمندی های زیادی در این عرصه چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از نظر تکنولوژی در کشور وجود دارد.
فیلم در دوره سی و سوم فیلم فجر نمایش داده شد.چرا این مدت طولانی از اکران فاصله گرفت ؟
تغییرات زیادی در مبارک حضور پیدا کرده در جشنواره ۳۳ فیلم فجر تا مبارک روی پرده سینما وجود دارد . مبارک بعد از جشنواره به دلیل حضور بهتر و شایسته تر در جشنواره های بین المللی از نظر صداگذاری ،موسیقی و دوبله مجدد مورد بازنگری قرار گرفت و می توان گفت دوباره در این سه حوزه از نو ساخته شد . این تغییرات هزینه زیادی برای تهیه کننده فیلم در برداشت و هر کسی برای کارش چنین حرکتی را نمی کند ولی بازخوردی که ما از تغییرات حاصله در جشنواره های بین المللی از آن دیدیم ، وقفه ای که در اکران داخلی برای آن افتاد را جبران کرد و نمایش چشم گیر تری را برای ایران عزیزمان در آن سوی مرز ها داشت.
ویژگی بارز یک کار رئال _انیمیشن چیست؟
ویژگی بارز رئال – انیمیشن هر چه نزدیک تر شدن تخیلات به واقعیت است . در کنار هم قرار گرفتن تخیل ذهن و واقعیت در کنار هم همیشه جذاب و مورد توجه مخاطب بوده و تکنولوژی به نزدیک تر شدن این دو آرزوی انسان ها بسیار کمک کرده است .در کل مهمترین ویژگی رئال انیمیشن را می توان دوستی تخیل و واقعیت دانست.
مهم ترین معیارهای ساخت یک انیمیشن خوب چیست؟
مهمترین معیار های ساخت یک انیمیشن خوب در ابتدا دارا بودن یک ذهن خلاق و یک قوه تخیل قوی است .شاید بسیاری با عقیده من مخالف باشند و بگویند تکنولوژی مهمترین عامل یک انیمیشن خوب است و من هم این نظر را رد نمی کنم ولی باید این نکته را در نظر بگیریم که تکنولوژی فقط ایده را به واقعیت تبدیل می کند و رنگ و ظاهر آن را درست می کند و این ذهن و قدرت تخیل است که در ابتدا یک انیمیشن جذاب را بوجود می آورد.
این روزها پیدا کردن تهیه کننده برای انیمیشن چگونه است؟درباره همکاری با برادرتان به عنوان تهیه کننده و علی پایاب بگویید!
پیدا کردن سرمایه گذار برای یک کار انیمیشن یکی از محالات این روزهای سینمای ایران است. این موضوع وقتی حادتر می شود که شما کار اولی هم باشید و حالا جلب اطمینان کسی که بخواهد پولش را صرف این کار کند به مراتب دشوار تر هم می شود. برادرم علی نجفی امامی هم وقتی اصرار و پشتکار من را برای ساخت این کار دید ، خودش آستین بالا زد و این ریسک را برای برادرش به جان خرید که تهیه کنندگی این فیلم را با یکی از دوستان به عهده گیرد .
با توجه به این که الناز شاکردوست تجربه چنین نقش هایی در بخش رئال_انیمیشن را نداشته است.چطور به انتخاب وی رسیدید؟
راستش را بخواهید در ابتدا اصلا شخصیت اصلی فیلم زن نبود و قرار بود یکی از بازیگران سرشناس مرد این نقش را بازی کند ولی به مرور زمان و ایده هایی که داده شد و تست هایی که انجام شد ، متوجه شدیم الناز شاکردوست مناسب ترین و نزدیک ترین شخصیت برای ایفای نقش در مبارک است ، پس تصمیم بر آن شد نقش اول به جای مرد زن باشد و الناز شاکردوست با نام گل پری نقش فیلم مبارک باشد.
آینده انیمیشن این روزهای سینما را چگونه می بینید؟
مبارک پنجره ای جدید را برای سینمای ایران و حوزه انیمیشن در کشور باز کرد و این پیام را به همه سرمایه گذاران در حوزه سینما داد تا با اعتماد به نیروی انسانی متخصص در حوزه انیمیشن می توانند نه تنها سرمایه صرف کرده را به دست آورند بلکه سودی بسیار زیاد در آینده ای نه چندان دور در این حوزه را بدست آورند . انیمیشن در ایران در آینده ای نزدیک به قطبی برای رساندن پیام فرهنگ کشورمان به جهانیان تبدیل می شود.
شرایط اکران و فروش فیلم تا امروز چگونه بوده است؟
با این که مبارک در زمان مناسبی اکران نشده است ولی هر چه می گذرد و به عید نزدیک تر می شویم استقبال از فیلم هم بهتر می شود و می توان گفت نزدیک تر شدن به عید نوروز برای مبارک ، مبارک تر می شود. مطمئن باشید مبارک اولین و آخرین کار رئال – انیمیشن حرفه ای در کشور نخواهد بود و از مبارک های نوعی در سال های آینده بسیار خواهید شنید.
تاریخ گفتگو: اسفند ۹۵
— روزنامه هنرمند —
گفتگو با محمدرضا نجفی امامی
می 8, 2018
لینک کوتاه: https://mona-karimi.ir/e5CSE