تغییر ذائقه مردم با حضور سلبریتی ها در تئاتر
با وجود این که بهرام بیضایی خالق نمایشنامه هنرپیشه نقش دوم خود آن را به روی صحنه نبرده است، اما این نمایشنامه تاکنون نمایش های دیگری را توسط کارگردانان عرصه تئاتر به خود دیده است. این بار افشین زمانی کارگردان جوان و مستعد عرصه تئاتر به همراه گروه پویا و حرفه ای اش این نمایشنامه را در حالی به روی صحنه برد که در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر موفق به تندیس بهترین کارگردانی گردید. این روزها نمایشنامه خاطرات هنرپیشه نقش دوم در تماشاخانه ایرانشهر سالن ناظر زاده کرمانی به روی صحنه رفته است و تا ۲۱ خرداد میزبان علاقه مندان به هنر تئاتر و آثار استاد بهرام بیضایی است. با بازیگران نمایش دقایق کوتاهی به گفتگو می نشینیم که در ادامه می خوانید.
بهرام بیضایی به جرات یک نابغه است
ویدا جوان بازیگر
ویدا جوان در پاسخ به گزیده کاری که در زمینه اجرای نمایش دارد اظهار داشت: به طور کلی در هر کاری به لحاظ حرفه ای و حتی در زندگی شخصی و خصوصی ، دقت و وسواس به خرج می دهم. در زمینه حرفه ام این مدیوم نیست که برایم تعیین ارزش می کند بلکه درجه کیفی و مقصد نهایی است که از یک کار برایم اعتبار به همراه می آورد. برایم مهم است که زمان و انرژی خود را در چه راهی خرج می کنم. از آن جایی که انسان ایده آلیستی هستم سعی بر انتخاب و انجام کارهایی را دارم که در نهایت اصول و با دقت و نظم در خور یک کار حرفه ای و ماندگار انجام شوند. جوان درباره نقش خود و ویژگی های آن بیان داشت: نقش زنی سختی، تلخی و رنج کشیده، قربانی سنت و اجتماع و فقر، زنی با پوسته ای سخت و نفوذ ناپذیر و درونی زنانه ، روشن و امیدوار. زنی که چشم به فردا دارد و در انتظار تغییر است. زنی که می خواهد خود را از منجلابی که ناخواسته در آن غرق است برهاند و در نهایت این رهایی را در تغییر خویش می یابد. زنی که داشته ها و عشقش را فدای هدف برتری می کند، فدای انسانیت. وی شاخصه های کار در اجرای نمایش را این گونه توضیح داد: تئاتر زنده است و صحنه خود زندگی است، بازیگر نقش را در مقابل نگاه مستقیم و تیزبین تماشاچی که نفس به نفس همراه است و تحت تاثیر هر دم و بازدم و هر تپش و هر حرکت است زندگی می کند، پس جای خطا ندارد. صحنه تئاتر از تماشاچی هم باهوش تر است و اندازه هر بازیگر را درست و به جا، بی رحم و بی تعارف تعیین می کند. من شیفته صحنه تئاترهستم و در نقشم حل می شوم و در یک آن همه ویدا ، دردهایش، افکارش، دغدغه هایش و هر آن چه است فراموش می شود، این لذت بخش ترین حسی است که تجربه می کنم. ویدا جوان در پاسخ به این که آیا ممکن است روزی به کارگردانی تئاتر فکر کند گفت: همیشه می گویم که کارگردان یک اثر باید اشراف کامل به تمامی جزئیات آن هنر داشته باشد، اساسا آدم ایده پردازی هستم و ذهنم دائم تمایل به خلق دارد، ولی کارگردان را برترین فرد یک گروه می دانم و او باید در تمام زمینه های مربوط به اثرش دانش داشته باشد و سوالی را بی پاسخ نگذارد. البته ممکن است باز هم ذهن کمال گرای من اینگونه تصور کند و در حقیقت کارگردانان خوبی هم وجود داشته باشند که با معیارهای من منطبق نباشند، ولی در مورد خود این گونه می پسندم و تا زمانی که با آن درجه از دانش و شهود نرسم بعید می دانم دست به چنین ریسکی بزنم. البته کسی از فردا خبر ندارد. او در ادامه ویژگی های نمایشنامه بهرام بیضایی را این گونه توصیف کرد: بهرام بیضایی به جرأت یک نابغه است، آثارش پر از حرف حساب است، حتی اگر متعلق به زمان خاصی باشند در همه زمان ها و حتی در بسیاری از مکان ها مصداق دارند. سنت در آثارش جریان دارند و همان قدر که به ادبیات کهن وفادار است ادبیات کوچه و بازار به وفور در آثارش مشهودند. آثارش به لحاظ ساختار و درونمایه بسیار مدرن هستند، در واقع واژه پست مدرن بارها برایش بکار برده شده است،کلمه ای بی مفهوم و بی منظور نیست و هیچ حرکتی یا کاراکتری بی عاقبت نمی ماند. و زن که جایگاه ویژه ای در آثارش دارد، زنانی سخت و قدرتمند که در جریان درام تاثیرات به سزایی دارند، زنانی سرشار از زنانگی و حمیت، مادرانگی و عشق، صبر و تغیان، درباره آثار بهرام بیضایی من کمتر از آن هستم که بیشتر بگویم ولی هر اثر خود گویاترین است
فضای مینیمال شده و ساده کار را دوست دارم
محمد معتضدی بازیگر
محمد معتضدی صداپیشه باسابقه درباره تجربه بازیگری خود گفت: من از ابتدا علاقه بسیار شدیدی به بازیگری داشتم و همیشه دنبال فرصتی بودم که وارد این فضا شوم و به نظرم صداپیشگی هم به نوعی بازیگری است، با این تفاوت که یک صداپیشه خصوصا یک دوبلر به وسیله صدایش بازی می کند و به اصطلاح voice actre است
وی با اشاره به این که پیش از این اجراهای کمدی داشته و اکنون در قالب نقش جدی روی صحنه تئاتر می رود افزود: این موضوع طبیعتا سخت بوده و است، اما نکته بسیار لذت بخش برای من همین تفاوت میان فضاهای قبلی کار من و این نقش است که البته راهنمایی های آقای زمانی و دیگر بازیگران بسیار به من کمک می کند. معتضدی درخصوص هماهنگی این شکل از اجرا با سلایق او بیان داشت: نگاه نمادین به فضای نوشته های آقای بیضایی به نظرم صحیح ترین نوع نگاه به آثار ایشان است ، من بسیار فضای مینیمال شده و ساده کار را دوست دارم .وی در ادامه درباره نقش خود گفت: ذوالفقار در نوشته استاد بیضایی نماد یک بازیگر است ، بازیگری که صحنه اش خیابان است و مخاطبش جمع اجتماع ، ذوالفقار هر چه که به اون دستور داده شود را بازی می کند، بی آن که به طبعات بازیش فکر کند، پس بی چون و چرا بازی می کند تا این که نقش ها او را به تربیتی اجباری محکوم می کنند و از جایی به بعد دچار یک تحول ناخواسته و دردناک می شود که به واسطه آن نگاهش به زندگی و هر آنچه درآن است بسیار عمیق تر می شود ، او بازیگر است، نشسته در ردیف اول تهمت از تیره آن مرغ دانه بر که در عروسی و عزاش هر دو سر می بردند. بازیگر نقش ذوالفقار درباره ورود بازیگران سینما به صحنه تئاتر اظهار داشت: به نظرم اگر این اتفاق درست و فکر شده بیفتد برای نمایش و سینما بسیار مفید است.او درباره ویژگی نمایشنامه بهرام بیضایی توضیح داد: به نظرم کلمات بزرگترین ویژگی کارهای استاد بیضایی است و کلمات دقیق و کاملا حساب شده است، هم چنین شخصیت های کاملا پخته و کامل که در این کار به وفور یافت می شود.
بهره از بازیگران چهره در تئاتر ذائقه مردم را تغییر داده است
مونا کرمی بازیگر
مونا کرمی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۸با تئاتر عروسکی در شهرستان آغاز کرد و از سال ۱۳۸۳ نیز به صورت جدی تئاتر صحنه ای را تجربه نمود که علاوه بر تجربه هایی در سطح استانی و کشوری، جوایز مختلفی را به ارمغان آورد، او از سال ٨٩-٩٠به تهران آمد و در آزمون ورودی رادیو جوان شرکت و زیر نظر اساتید دوره های حرفه ای را گذراند ،سپس به صورت جدی و تخصصی شروع به فعالیت هنری در تهران نمود ، کرمی تا به امروز بیش از ١٠ اجرا را در سالن های تئاتر تهران داشته و چندین فیلم کوتاه و سریال را درحوزه ی تصویر تجربه کردهاست.
مونا کرمی درباره نقش خود گفت: به عنوان بازیگر دوست دارم نقش هایی پر از هیجان و چالش را تجربه کنم و به همین دلیل به پیشنهاد آقای زمانی برای همکاری سوم در این اثر ، نقش ماهر را انتخاب کردم و خداراشکر می کنم که این نقش را بازی می کنم، دید من نسبت به این نقش ، ملیجک است و آن را فردی ضعیف، پر انرژی ، پر هیاهو و شیطنت کودکانه می بینم . وی در ادامه درخصوص تجربه بازیگری در صحنه تئاتر گفت: من واقعا هر آن چه که دارم از تجربه تئاتری ام است و همیشه سعی دارم که حتما سالی حداقل یک تئاتر کار کنم ، به عقیده من بازیگرانی درتصویر موفق هستند که تئاتر کار می کنند ، هر یک از کارها سختی خود را دارند، اما تئاتر هنر زنده است یعنی همه اتفاق ها درست و غلط در همان لحظه است و مخاطب آن را تماشا می کند ، بنابراین باید تمرکز بسیار بالایی به عنوان بازیگر داشته باشید تا به بهترین شکل به روی صحنه بروید. وی درباره دورنمای بازیگری خود افزود: من با تمام وجود عاشق بازیگری هستم و آرزو دارم اگر خدا بخواهد به بهترین جایگاه حرفه ای و البته نه به معنای شهرت دست پیدا کنم .
مونا کرمی درخصوص نمایشنامه های بهرام بیضایی اظهارداشت: آقای بیضایی ادبیات نوشتاری خاص خود را دارند که به عقیده بسیاری سخت و دشوار است اما زمانی که با دقّت تمام مطالعه می کنید ، متوجه می شوید که چقدرکلمات شاعرانه در کنار هم چیده شده اند، خاطرات هنرپیشه نقش دوم ، به نظرم بسیار جهان شمول است و به نسبت متن های دیگراستاد، بسیار روان تر نوشته شده است و من عاشق نمایشنامه خاطرات هنرپیشه نقش دوم هستم.بازیگر نقش ماهر درباره شرایط این روزهای تئاتر و محدودیت های پیش روی بازیگران و کارگردانان جوان در عرصه نمایش توضیح داد: بسیار غم انگیز و تلخ و بیرحمانه است ، متاسفانه بسیاری از کارگردانان برای پوشاندن ضعف کارگردانی، از متن سخیف و البته گیشه ازبازیگران چهره ( که من برای تک تک آنها احترام قائل هستم ) استفاده می کنند و به نحوی ذائقه مردم را تغییر دادند، یعنی مردم عادت کردند که بلیط تئاتر بخرند تا بازیگر چهره مورد علاقه خود را ببیند، پس آن ها اصلا تئاتر نمی بینند فقط تماشگر نما هستند، ما باید همواره به عنوان هنرمند از خودبپرسیم که اگر عاشق این حرفه هستم برای آن چه می کنیم، آقای افشین زمانی که تندیس کارگردانی همین متن را در جشنواره بین المللی سی وپنجم تئاتر فجردارد ، همواره در تلاش است که به حرفه ای ترین حالت
ممکن اثری را خلق کند و به مردم بیاموزد که اثری را تماشا کنند که برای تک تک لحظاتش زحمت کشیده شده و به شعور مخاطب احترام گذاشته می شود
ایفای نقش مشکین برای من افتخار بزرگی است
جوانه دلشاد بازیگر
جوانه دلشاد دانشجوی کارگردانی، کار تصویر را از سال ۱۳۹۱ با سریال ویلای من آقای مهران مدیری شروع کرد که نقش کوتاهی داشت و این سرآغازی برای همکاری با مهران مدیری بود که تا سریال شوخی کردم و درحاشیه ادامه پیدا کرد ، سپس در سینمایی “آخرین بار کی سحرو دیدی” کار آقای فرزاد موتمن و سینمایی “آپاندیس” کار آقای حسین نمازی فعالیت داشت. وی در فیلم های کوتاه بسیاری ایفای نقش نموده است، هم چنین در عرصه تئاتر می توان به ایفای نقش در نمایش های سه خواهر – رازهای پنهان – قتل با طعم ماکارونی – خواب طولانی انارآباد – غسالخونه -پایان بازی و خاطرات هنرپیشه ی نقش دوم اشاره کرد . جوانه دلشاد در یک فیلم کوتاه و یک سریال ایفای نقش کرده است که قرار است در ماه های آینده پخش شود.
جوانه دلشاد نقش خود را این گونه توضیح داد: من نقش مشکین خانم را بازی می کنم که زن روستایی است و وقتی نامه های نگران کننده ای از همسرش دریافت می کند به دنبالش به شهر می آید. خلق نقش مشکین را به دلیل باهوشی زیاد آقای بیضایی می دانم، چون دقیقا نقطه ی تلطیف خشونت ها وسط صحنه است که وقتی داستان به سمت خشونت می رود مشکین وارد صحنه می شود و به تماشاگر حس لطافت می دهد . وی درباره اجرا بر صحنه تئاتر بیان داشت: تئاتر به من حس زنده بودن می دهد و به همین دلیل تصمیم دارم سالی حداقل دو تئاتر بازی کنم . مردم نسبت به گذشته کمی بیشتر از تئاتر حمایت می کنند و به نظرم جوان های تئاتر بیشتربه حمایت مردم احتیاج دارند ، چون این همه وقت صرف تمرین و سختی کار ، انرژی و استرس ورود به صحنه فقط به دلیل زنده نشان دادن داستانی به آن ها صرف می شود ، حال اگر این داستان خلق استاد بزرگی به نام آقای بیضایی هم باشد، به حمایت بیشتر مردم برای ادامه دادن به این راه احتیاج داریم . او با اشاره به سختی بازیگری افزود: بازیگری راهی است که من تا امروز به سختی به آن رسیدم و سعی می کنم تا روزی که زنده و سالم هستم به این راه ادامه بدهم چون فقط خودم میدانم چه سختی هایی را تحمل کردم تا پیشرفت کنم. در این راه عجله ای ندارم و اعتقاد دارم کم کم به هدفم نزدیک می شوم و هدفم درجه و نمره ی خوبی در کارم است. وی درباره ویژگی نمایشنامه های بهرام بیضایی توضیح داد: آقای بیضایی استاد بزرگ ما هستند و به نظرم آرزوی هربازیگری کارکردن با ایشان است، متاسفانه ما نتوانستیم از وجود و حضور خودشان بهره مند شویم ولی ایفای نقش مشکین که خلق آقای بیضایی بزرگوار است برای من افتخار بزرگی است. بازیگر نقش مشکین درخصوص شرایط تئاتر این روزها عنوان داشت: تئاتر برای من بسیار از تصویر سخت تر است ، هر روز که وارد صحنه می شوم پراز استرس هستم که تمرکز فراوانی می خواهد . ما این روزها مشکل تماشاگر داریم و به نظرم حیف است که زحمت کل گروه دیده نشود و به حمایت بیشتری احتیاج داریم .
تاریخ گفتگو: خرداد ۹۷
— روزنامه هنرمند —
گفتگو با عوامل نمایش خاطرات هنرپیشه نقش دوم
می 30, 2018
لینک کوتاه: https://mona-karimi.ir/vtY0v