اثری مستندگونه با نگاه انسانی
تاج محل، نخستین فیلم بلند سینمائی دانش اقباشاوی کارگردان جوان و خوش قریحه کشورمان به تهیه کنندگی رضا میرکریمی است که اثری مستندگونه از واقعیت کنونی زندگی مردم آبادان را به تصویر می کشد. فیلم داستان کارگری آبادانی را روایت می کند که بارها مجبور بوده تعدادی از همکارانش را در شرکت کشتی سازی بنابر خواست کارفرما اخراج کند، ولی این بار تصمیم گرفته با قرعه کشی بختی برای برخی از کارگرها قائل شود که اعتراض یکی از کارگرها را دربردارد و با او درگیر می شود. فیلم دارای ایده مناسبی است که این روزها در سینمای ایران کمتر دیده می شود، فیلمی به ظاهر ساده اما پیچیده که بار معنایی بسیاری را با خود به دوش می کشد و نگاه انسانی به مسائل دارد . فیلمساز تلاش کرده تا با روایت مستند گونه و باورپذیری بازی بازیگران، فیلم را به یک مستند داستانی تبدیل کند و عنصر درام را در لحظات پایانی فیلم شکل دهد.
تاج محل بیانگر انسان هایی است که حاضرند در شرایطی که همه چیز به ضررشان است، بر سر آرمان هایشان ایستادگی کنند. قصه آبادانی های فداکاری که از بی توجهی عده ای ضربه خورده اند، اما سکوت کرده و امید، مهربانی، صداقت،گذشت…. آنها همچنان پابرجاست. مردمانی که بیشترین شناخت را از منطقه بومی و فرهنگ خود دارند، اما غیر بومی ها جایشان را در صنعت و اقتصاد در شهرستان گرفته اند. فیلمساز به شدت به فضای رئال در فیلم پایبند است و با وجود مضمون تلخ فیلم ، به سیاه نمایی دچار نمی شود و به راحتی توانسته این تلخی را به عنوان یک واقیت اجتماعی بدون افتادن در ورطه اغراق نمایش دهد. یکی از نکات بارز فیلم فیلمبرداری روی دست است که بسیار خوب و حرفه ای اجرا شده است. اما در این میان حضور تعدادی از شخصیت های فیلم که پیشبردی در روند داستان ندارند یکی از نکات منفی فیلم بوده که با این حال، با وجود حضور نابازیگران در کنار بازیگران حرفه ای، بازی ها بسیار خوب و همه یکدست شده است. بی شک مردم آبادان از دیدن فیلمی که تصویرگر آداب، رسوم فرهنگ و عناصر بومی این شهر است لذت خواهند برد، هرچند بیان مفاهیم انسانی محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست و می تواند برای یک مخاطب غیر بومی هم جذاب باشد. تاج محل، نمایش صادقانه ای از فرهنگ خانواده های ایرانی دارد و می تواند برای اقباشاوی موفقیتی در شروع راه فیلمسازی اش باشد.
آبان ۹۴