روزنامه هنرمند

گفتگو با علی لهراسبی


همکاری با شادمهر ممنوع الکارم کرد
علی لهراسبی در سال ۱۳۸۱ با اجرای تیتراژ سریال دریایی ها نگاه ها را به سمت خود کشاند و پس از مدتی آلبوم دریایی ها را با همکاری محمدرضا چراغعلی به بازار موسیقی پاپ عرضه کرد. سه سال بعد با اجرای متفاوت تیتراژ سریال پیله های پرواز با عنوان بیراهه ها به خوبی میان مردم شناخته شد. مدتی بعد با آلبوم ۱۴ چهره جدیدی از سبک و سیاق موسیقایی خود را رونمایی کرد و پس از آن آلبوم تصمیم را که متفاوت ترین و بهترین آلبوم نیز لقب گرفت منتشر نمود. لهراسبی پس ازهمکاری با شادمهر عقیلی در این آلبوم در برهه ای دچار حاشیه شد که از نگاه تیز ارشاد دور نماند و سبب ممنوع الکاری کوتاه مدت وی گردید، اما پس از آن با آلبوم روبات و تک آهنگ های شنیدنی بار دیگر مخاطبان خود را با فضای جدید دیگری مواجه کرد که مورد استقبال قرارگرفت. او از خوانندگان خوش صدا و پرکاری است که توانست امضای خود را پای آثارش ثبت کند و در این سال ها طرفداران خود را بیابد. وی هم اکنون درکنار فعالیت های موسیقی، مدیر یکی از شرکت های تبلیغاتی است. دقایقی با این هنرمند مستعد و خوش ذوق موسیقی که قرار است به زودی درآمریکا کنسرتی هم برگزار نماید درباره کارنامه هنری اش به گفتگو می نشینیم
باوجود تحصیل در رشته الکترونیک چه شد به سمت موسیقی گرایش پیدا کردید؟
وارد شدن و نگاه به مقوله هنر با دید بیزینس و حرفه کاری نمی تواند باشد، بلکه به دید علاقه هنری وکاری حسی به آن نگاه می شود. علاقه مندی من به
موسیقی از کودکی همراهم بود، اما تحصیل همیشه برایم اولویت داشت. پس از ورود به دانشگاه و زمانی که از وضعیت آینده تحصیلی ام مطمئن شدم به کلاس های پیانو رفتم و شروع به کار در زمینه پیانو کردم که چند سال بعد هم شروع به آهنگسازی کردم و وارد عرصه موزیک شدم که در واقع موسیقی به بخش اصلی زندگی ام تبدیل شد
در ابتدا مدتی به فعالیت در عرصه آهنگسازی کودکان و نوجوانان پرداختید. کار درآن زمینه چگونه تجربه ای بود و آیا دوباره مایل به کار در این فضا هستید؟
زمانی که در کلاس های پیانو توسط استاد مهرداد تاج میرکریمی شرکت داشتم ایشان این کار را انجام می داد و من نیز به ساختن کار در بخش کودکان و نوجوانان علاقه مند شدم که تجربه بسیار خوبی بود و بسیار کمک کرد. شاید جرقه خوانندگی از همان جا آغاز شد و به دلیل این که بچه ها یاد بگیرند برای تعدادی از آهنگ هایی که می ساختم می خواندم. این خواندن ها باعث شد که از سوی دوستان تشویق شوم. به نظرم هر شاخه ای از موزیک زیبا است، ولی این روزها وقتی برایم نمانده که بتوانم در آن زمینه هم کار کنم.
در تیتراژها معمولا آهنگساز متن با آهنگسازی که برای پایان فیلم موسیقی می سازد متفاوت است و ممکن است بین این دو چالش پیش بیاید!! در حالی که باید مستقل عمل شود!!
شب گذشته درباره تیتراژ با بازیگر چهره ای صحبت می کردم که می گفت شما باعث شدی که فصل جدیدی در تیتراژ ها باز شود و تیتراژ را از آهنگ فیلم مستقل کردی! چون پیش از این تیتراژ ادامه موزیک فیلم بود و همه آهنگسازان تیتراژ ها همان آهنگسازان موزیک فیلم بودند که اکنون این دو بخش جدا شده است. در واقع یک آهنگسازی متخصص ساختن موزیک متن فیلم است و دیگری متخصص ساخت موزیک پایانی فیلم و هیچ کدام نمی توانند کار هم را انجام دهند. قبولاندن چنین تفکیکی در کار به دیگران داستانی طولانی داشت. پس از دریایی ها پیشنهاداتی برای کار داشتم که قبول نمی کردم و پس از یک سال تصور اکثریت این بود که با من نمی شود کار کرد، چون من اعتقاد داشتم باید موزیک را خودم بسازم و آنها سبک مرا قبول نمی کردند. در واقع می گفتم که نمی توانم موزیک آماده شما را بخوانم و این گونه کار مورد توجه قرار نمی گیرد و وقتی باصطلاح کار نگیرد اتفاقی نمی افتد . اکنون تقریبا درتیتراژهای پایانی موزیک تیتراژ پایانی فیلم و موزیک فیلم را مستقل عنوان می کنند که بهتر است با هم تعامل داشته و در یک راستا باشند و هریک کار خود را مستقل انجام دهند.
برای تیتراژهای تلویزیون کار از سوی تهیه کننده و کارگردان با ارایه فیلمنامه به شماپیشنهاد می شود و پس از آن با توجه به محتوای فیلمنامه به دنبال ترانه و ساخت موسیقی می روید. در واقع ساخت موسیقی برای تیتراژبه مراتب سخت تر به نظر می رسد!!!
بله تهیه کننده و کارگردان سفارش کار می دهند و در جلسات مشترک با هم صحبت می کنیم. سیناپس را می خوانم ، خلاصه آن را در می آورم و با دریافت نقطه نظر کارگردان و تهیه کننده به نتیجه می رسم که چه باید درباره این سریال بنویسم و نگاهم به سریال چگونه باید باشد، پس از این که به نتیجه رسیدم به شاعر سفارش می دهم و موسیقی آن را می سازم. مثلا سریال فاصله ها سریال آموزنده ای بود که در آن رگه های عشقی وجود داشت که از طریق آن پیام هم داده می شد . به طور کلی باید عشق در کار باشد چون شکل خواندن من هم کارهای عاشقانه است. در سریال سه عشق وجود دارد، یک عشق غلط دختر و پسر، یک عشق قدیمی که دوباره زنده می شود و سوم عشق پدر به پسر که کسی به آن توجه نکرده بود. امکان ساخت موزیک برای عشق غلط نبود، چون این نوع موزیک تاریخ مصرف کمی دارد و چون از اتفاقات بد حرف می زنیم سیاه نمایی می شد و ممکن بود در وهله اول توجهات را جلب کند اما پس از مدتی کنار گذاشته می شد، بنابراین آن را کنسل کردیم. عشق قدیمی بسیار قشنگ بود ولی مخاطبان جدید را از دست می دادم چون عشق برای آدم های هم سن و سالان این دو شخصیت در فیلم جذابیت داشت. درنهایت موزیک عشق پدر به پسر را نوشتیم که بسیار خوب پرداخته شد و در واقع هرکسی می تواند با آن همذات پنداری کند و خود و طرف مقابل را جایگزین نماید و یا حتی آن را عشق به خدا ببیند.
بله. پروسه ساخت تیتراژ بسیار پیچیده است چون موسیقی را برای فیلم و سریال می سازید و تیتراژ باید مکمل آن باشد.
شما قطعاتی را با مضمون امام زمان ساختید که مردم بسیار دوست داشتند و با آن احساس خوبی را تجربه کردند. از حال و هوای تصمیم برای ساخت آن بگویید؟ عده ای عقیده دارند با ساخت آهنگ های سفارشی و تم مذهبی می توان خود را در زمینه کاری بیمه کرد!!
ساخت این قطعات فقط از حس و حال و اعتقادات شخصی ام بیرون آمد. ازانتشار آلبوم من که این قطعه در آن بود ۶ ماه می گذشت که حس غریب برای اولین بار از تلویزیون پخش شد و هرگز هیچ کدام از ما کار را به تلویزیون ندادیم. من هیچ وقت کار حضرت مهدی(عج) را سفارشی انجام نمی دهم، حتی اگر پول هنگفتی برایش بدهند، بلکه کاملا شخصی آن ها را ساختم.
معیار انتخاب ترانه هایتان چیست و به چه نکاتی توجه می کنید؟
هرترانه ای که عجیب و کلام متفاوت داشته باشد کار می کنم . در واقع ترانه خوب معیار خاصی ندارد و یک تفاوت هایی دارد و به طور مثال شاعر کلام جالب و عجیبی آورده که کسی چنین نگاهی به آن موضوع نداشته است. ترانه نوشتن مثل آهنگ ساختن است و دلیل نمی شود که همیشه یک ترانه سرا خوب بنویسد بستگی به حس و حال خالق آن دارد.
ورود علاقه مندان موسیقی که مستعد آن نیز هستند از چه راهی باید باشد تا به پیشرفت برسند؟ با توجه به این که عده ای به شکل زیرزمینی و غیرمجاز کار می کنند!!
اگر کسی آدم این کار باشد که در تقدیرش هم نوشته شده باشد می تواند راهش را پیدا کند و معروف شود. نباید به دنبال نردبان باشیم و باید دید بک گراند و پیشینه افرادی که موفق شدند چه بوده است. ۹۰ درصد از افراد موفق خانواده پولدار و امکانات خاصی نداشتند ولی ممکن است فرد پولداری را ببینید که سال ها دست و پا می زند وفقط پول خرج می کند درحالی که به جایی نمی رسد. به نظرم می توان از دیگران برای ادامه مسیر الهام گرفت ولی نباید دنبال پله های پرتاب باشند، چون با امکاناتی که در کشور داریم این اتفاق نخواهد افتاد. در کشورهای اروپایی فرد دخیل نیست و استعدادها توسط کمپانی شکوفا می شود و از نوع ظاهر، لباس، استایل و تبلیغات محیطی فردی را رشد می دهند. اما در ایران کمپانی نداریم و افرادی که موفق می شوند با تلاش خودشان است. به نظرم باید همیشه وقت بیشتری را برای تفکر گذاشت تا موفقیت بیشتری حاصل شود اما علاقه مندان معمولا برعکس عمل می کنند، فرصت کمتر برای تفکر می گذارند و بیشتر انجام می دهند که باید این جا به جا شود تا به موفقیت برسند.گاهی فردی با انتشار ۶ ترک موفق بوده است. این شخص تفکر ، بک گراند و کاریزمای عجیبی داشته و بی شک چیزهایی از مردم می شناسد و همه چیز را بررسی کرده است. گاهی هم فردی موزیکی می سازد معروف می شود و بعد از مدتی نابود می شود و مشخص می شود که آن یک اتفاق بوده است که اگرهرکسی جای او می خواند موفق می شد. هیچ موفقیت طولانی مدت بیهوده حاصل نمی شود و حتما اتفاق و داستانی پشت آن بوده است که او را متمایز و قابل احترام کرده است.
برنامه تان برای ساخت موزیک ویدیو هم چون گذشته چگونه است؟ با چه کسانی کار می کنید؟
چند موزیک ویدیو کوتاه برای کنسرت اخیرم در تهران کار کردم و به سرعت و به شکل جدی در حال کار کردن موزیک ویدئو های جدید هستم که مردم منتظر باشند. در حال حاضر با سپهرداد یمینی، علی قاضی زاده و هادی آستانه در این زمینه کار می کنیم که ان شاالله نتیجه خوبی خواهد داشت.
چرا در شهرستان ها کمتر کنسرت برگزار می کنید؟!!
بله در شهرستان ها کمتر اجرای کنسرت داشتم ، البته سال گذشته به بندرعباس،اصفهان،کیش،تبریز، اردبیل،….. برای اجرای کنسرت رفتیم. امیدوارم کنسرت های بیشتری در شهرستان ها داشته باشم.
معمولا برای اجرای یک کنسرت چقدر تمرین می کنید؟
بستگی دارد که چه کار می خواهیم بکنیم. در کنسرت آخر تمرین بیشتری داشتیم چون بسیاری از تنظیمات را عوض کرده بودیم . اگر بخواهیم چیزی را تغییر ندهیم همان را اجرا می کنیم، اما اگر قرار بر تغییر باشد، نوازنده جدید می آوریم، استایل را عوض می کنیم، تنظیمات عوض می شود و باید دوباره تمرین کرد و آهنگ جدید زده می شود.
تاریخ گفتگو: شهریور ۹۵

لینک کوتاه: https://mona-karimi.ir/eCxIh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.