ماهنامه فرهنگ و سینما

گفتگو با هادی محمدیان


امیدوارم مردم از سینمای انیمیشن حمایت کنند
هادی محمدیان دانش آموخته رشته گرافیک، فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۸۷ با ساخت سریال ، مجموعه های مختلف و چندین کار کوتاه آغاز نمود. شاهزاده روم داستان ملیکا شاهزاده روم (نرجس خاتون) مادر امام عصر است که دلبسته امام حسن عسگری (ع) می شود. این قصه جذاب و بکر در فضای انیمیشن موفق شد تا مخاطبان بسیاری از همه گروه های سنی را به سینما بکشاند. با این جوان مستعد فیلمسازی در حوزه انیمیشن به گفت و گو می نشینیم تا از شرایط ساخت این انیمیشن جویا شویم.
چرا با وجود علاقه به سینما و انیمیشن در رشته گرافیک تحصیل کردید و به شکل آکادمیک وارد حوزه انیمیشن نشدید؟
علاقه ام به انیمیشن از دوران دبیرستان آغاز شد، از سویی آشنایی با مبانی و ارتباط تصویری مقوله ای نا آشنا برایم بود که احساس کردم باید آن را فرا گیرم که آن زمان هیچ ورودی غیر از دانشگاه سراغ نداشتم. متاسفانه انیمیشن به صورت آکادمیک وجود نداشت و فقط در دانشگاه صدا و سیما تدریس می شد که آن زمان به ذهنم نرسید و فکر نمی کردم بتوانم آنجا موفق شوم. احساس کردم نزدیک ترین رشته که به انیمیشن می تواند کمک کند رشته گرافیک است، چون بیس و پایه کار طراحی کردن،رنگ و آشنایی با مبانی تصویری است بنابراین گرافیک را انتخاب کردم.علاوه بر این مطالعات تخصصی سینمایی را از ترم دوم دانشگاه به صورت انفرادی و فوق برنامه و تجربیاتم را به صورت تیمی در بیرون از دانشگاه شروع کردم. با حامد جعفری (تهیه کننده شاهزاده روم) تا به امروز در مجموعه ها، سریال و کارهای کوتاه مختلفی با هم همکاری داشتیم که منجر به تولید شاهزاده روم شد
اولین کار جدی شما انیمیشن پرواز تا بی نهایت بود. از تجربه ساخت این انیمیشن که عملیات هوایی دفاع مقدس را به تصویر می کشد و از حضورش در جشنواره عمار بگویید!
پرواز تا بی نهایت اولین کار جدی من به صورت حرفه ای در کار کوتاه بود که تجربه ای بود برای گام بخشیدن به کار سینمایی قصه گو که قرار است با کیفیت والا و استاندارد تولید شود. در تلویزیون محدودیت در زمان و بودجه وجود دارد و هیچ وقت نمی توان کار ایده الی که مدنظر است تولید کرد. پروازتا بی نهایت اولین کاری بود که در موسسه افلاک سلوکیان انجام دادم و دوستان اجازه دادند تا ما توانمان را بالا برده وساخت اثری با کیفیت را تجربه کنیم. این کار در جشنواره عمار و چند جشنواره دیگر شرکت کرد که مورد توجه قرار گرفت و انگیزه ای برای ادامه کار من شد.
چطور ساخت چنین قصه ای که در فضای دفاع مقدس جریان دارد رابرای نخستین کار انتخاب کردید؟
به شخصه اگر کاری را انجام می دهم باید آن را دوست داشته باشم و این جزء قصه هایی بود که دوست داشتم و از این جهت کار کردیم. گرچه کارکردن در این موضوع هم برایم مهم بود، اما بیشتر مبحث قهرمان سازی مدنظرم بود. قهرمانی که عمل قهرمانانه بزرگی به سود کشورش انجام می داد. در ذهنمان فرهنگ قهرمان پروری بود که با بازخوردهای خوبی که از کودکان و نوجوانان گرفتم متوجه شدم بسیار با آن ارتباط برقرار کرده اند و هدفمان که تولید قهرمان بود به سرانجام رسید.
شما خودتان تجربه داوری در پنجمین جشنواره عمار را داشتید. جشنواره عمار را چگونه می بینید؟
نباید در جشنواره عمارانتظار کار باکیفیت را داشت. هدف جشنواره عمار بررسی کارهای کیفی نیست و بیشتر ایجاد انگیزه بین دانش آموزان و علاقه مندان به حوزه سینما و انیمیشن است. دو دانش آموز دختر در مقطع راهنمایی کاری نه چندان با کیفیت ارائه کرده بودند، اما به نظرم این که جسارت کرده و کار منسجمی که قصه داشت ساخته بودند با ارزش بود. در تهران امکانات و افراد حرفه ای که در سینما فعالیت می کنند بیشتر وجود دارد و متاسفانه متوجه نیستیم که بخش زیادی از جمعیت ما مربوط به شهرهایی غیر ازتهران است. دانش آموزان منبع استعداد هستند و متولی ای وجود ندارد که به آنها اهمیت دهد. به نظرم جشنواره عمار حوزه فرصت مناسبی است که علاقه مندان خود را نشان دهند و بتوانند وارد فضای تولید شوند.
شاهزاده روم اثری تاریخی و مذهبی با موضوعی جدید درباره دلدادگی ملیکا شاهزاده روم به امام حسن عسگری است. چطور چنین ایده ای به ذهنتان رسید؟ در حالی که تاکنون کسی به این موضوع نپرداخته و می توان آن را به شکل رئال نیز ساخت، در حالی که انیمیشن فضای دیگری دارد!
تولید کار انیمیشن سینمایی با فیلم رئال تفاوت هایی دارد. در انیمیشن همه مولفه های یک فیلم رئال همانند ابعاد صدا و میزانسن را داریم و در واقع همان سینماست اما مولفه دیگری در انیمیشن مثل کارهای فنی وجود دارد که به همین دلیل باید کار به صورت تیمی انجام شود، تیمی مستمر که سالها با هم تجربه همکاری داشته باشند. این تیم در موسسه ما شکل گرفت و حدود ۱۰ سال است که درکنار هم کار می کنیم و بالطبع به تکامل بخش های فنی ، بخش های محتوایی هم سرو شکل تیمی خود را پیدا کرده است. در سینمای ما مرسوم است که کارگردان و یا نویسنده با ایده خود به دنبال تهیه کننده است و یا برعکس،اما موسسه ما بیشتر شبیه استودیو و کمپانی است که تصمیم می گیریم چه کاری انجام دهیم، در کارگاه ایده پردازی برای فیلمنامه ایده های مختلف را بررسی می کنیم. یکی از آن ایده ها که تصمیم داشتیم به صورت سینمایی بسازیم ایده شاهزاده روم بود که قصه و ملودرام تاریخی جذابی داشت و کار سریع آغاز شد. به نظرم ما انتخاب نکردیم تا سرگذشت این بانو را کار کنیم، بلکه ایشان ما را برای این کار انتخاب کرد و خدا توفیق داد.
نگارش فیلمنامه چقدر طول کشید و چقدر از مستندات تاریخی و تحقیقات در این زمینه بهره بردید؟
آقایان دکتر مطهری نیا و رجبی دوانی در مستندات تاریخی مشاور کار ما بودند و زحمت تحقیق نگارش را انجام دادند. یک سری مواد اولیه و داده هم از گزاره های تاریخی داده شد و نگارش کار را شروع کردم. چون بودجه کافی نداشتیم و مجبور بودیم زمان کمی بگذاریم، در مدت ۲ ماه و نیم هم زمان فیلمنامه ، دکوپاژ و استوری برد انجام شد. چون تیم ما مستقرو منتظر تولید است و دفتر هزینه های زیادی دارد بنابراین صبر کردن و منتظر بودن برای که فیلمنامه به نتیجه برسد خیلی کار سختی است چون زمان اضافی نداریم. مواقعی که در فیلمنامه خطا کردیم می دانستیم فرصت بازگشت نداریم، چون هزینه اش را نداشتیم. کل پروسه تولید شاهزاده روم ۱۵ ماه بود که بنا بر محدودیت هایی که در بخش خصوصی داشتیم زمان تولید کمی هم داشت.
یکی از ویژگی های انیمیشن ارتباط با همه گروه های سنی است. در ساخت شاهزاده روم به هر دو گروه کودک ، نوجوان و بزرگسالان با توجه به قصه انتخاب شده توجه داشتید؟
دقیقا. انیمیشن برای همه گروههای سنی است و به عبارتی با یک تیر دو نشان زدن است. از این جهت می گویند انیمیشن باعث رونق سینما می شود که در همه دنیا این اتفاق می افتد. قصه زندگی حضرت ولی عصر با این که تاریخی است، اما قطعا به دلایل استراتژیکی، قصه را انتخاب کردیم که آن هم مخاطب جوان و بزرگسال بود. شاید بتوان به عنوان هدف پنهان در لایه های چندم قصه در نظر گرفت که می خواستیم این قصه بین ادیانی که حرف مشترک بین دو ادیان بزرگ اسلام و مسیحیت است به مردم معرفی کنیم. موضوع و هدفی که برای مخاطب بزرگسال است. در عین حال مخاطب کودک و نوجوان نیز مهم بود. بنابراین تمهیداتی در قصه در نظر گرفتیم ،فضا را شکستیم و فانتزی کردیم، بار طنز قصه و شخصیت های فرعی را به آن اضافه کردیم که به قصه کمک کند. در همه دنیا بزرگسالان نیز مخاطبین انیمیشن هستند.
تاریخ گفتگو: دی ۹۴

لینک کوتاه: http://mona-karimi.ir/5smVb

2 دیدگاه در “گفتگو با هادی محمدیان

  1. سلام خانم کریمی
    در صفحات وب دنبال آقای هادی محمدیان میگشتم که به گفت و گوی شما برخورد کردم؛ مصاحبه خوبی بود
    اگر ایمیل ایشان را دارین ممنون میشم لطف کنید

    1. سلام. ممنونم
      متاسفانه ایمیل ایشان در دسترسم نیست. از طریق اینستاگرام و آدرس این پیج hadimohamadyan می توانید با ایشان ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.