روزنامه هنرمند

گفتگو با عوامل نمایش ایستادن بر فراز یک اتفاق


روایتی از زن، استقامت و سرزمین
نمایش “ایستادن بر فراز یک اتفاق” داستانی عاشقانه در دوران جنگ و روزهای اشغال خرمشهر است که عشق مرزبان عراقی به “اهلام” دختر خرمشهری و تقابل مرزبان با پسر عموی دختر را روایت می کند. این نمایش هرشب تا ۴ دی ماه در تماشاخانه سرو به روی صحنه می رود. دقایقی با بازیگران و کارگردان نمایش “ایستادن بر فراز یک اتفاق” به گفتگو می نشینیم.
روزبه اختری کارگردان و بازیگر
روزبه اختری کارگردان و بازیگر نمایش ایستادن بر فراز یک اتفاق درخصوص انتخاب این نمایش گفت: در زمینه شعرو شاعری ایرانیان از قدیم بهترین بودند از شعرایی چون مولوی،حافظ،عطار، خیام گرفته تا شاملو، سهراب ،فروغ و شفیعی کدکنی، اما درام نویسی و نمایشنامه نویسی از غرب آمده وما کمبود شدیدی در این زمینه داریم . ازبین ۱۵_۲۰ متن این نمایشنامه را به این علت که تا حدودی از نظر ساختاری و قصه شرایط بهترو نگاه ویژه ایی داشت انتخاب کردم. وی درباره نقش خود و علت بازی درکنار کارگردانی نمایش اظهار داشت:نقش بسیار سخت و پیچیده ایی بود که گرفتن لهجه عربی هم کار را سخت تر می کرد.گزینه های محدود که مدنظر داشتم به دلیل هماهنگ نبودن تمرینات ما با زمان هایشان میسر نشد و نهایتا نقش عامر را بازی کردم. اختری درخصوص تجربه همکاری با این گروه اظهار داشت:تجربه کار با بازیگرهای این کار برایم شیرین بود و البته سختیهای خودش را داشت. وقتی اولین روز های کاربازیگرهای نمایش را مرور می کنم و اکنون رشد آن ها را روی صحنه می بینم باعث شادی و رضایتم است. جا دارد از هدی آهنگرعزیز بازیگر قبلی کار که به علت حضور درپروژه سینمایی نتوانست ما را همراهی کند یادی نمایم .
کارگردان نمایش درخصوص کیفیت سالن نمایش سرو عنوان داشت: این سالن وبیشتر سالنهای نمایش به جز یک و دو سالن که در حال حاضر موجود هستند استاندارد نیستند و شرایط مناسبی ندارند و دلیل آن هم عدم شناخت و تخصص زمان ساخت سالن هاست که مسائل مهمی را در نظر نمی گیرند.وی درباره وضعیت تئاتر این روزها بیان داشت: تئاتر هنوز به عنوان شغل محسوب نمیشود وحقوق ثابتی در وزارت کار برایش درنظر گرفته نشده است. فضای تئاتر هنر ، عشق و انسانیت را که در اولویت است فراموش می کند که متاسفانه درگیر غرور ، توهمات و حاشیه ها شده و از اصل دور می شوند.
درباره حضور تماشاچی دو شرط اساسی تبلیغات و پول لازم است که ما هیچ کدام را نداریم. اختری درخصوص تئاتر دفاع مقدس افزود: تئاتر دفاع مقدس به علت سیاست گذاری سلیقه ایی که در مسئولین بوده جایگاه خود را نزد مخاطب از دست داده و گاردی نسبت به این ژانرهمیشه وجود دارد . در حالی که در طول این سال ها معدود هنرمندانی با کارهایشان آبروداری کردند. در خارج از کشور کاراکترهای تخیلی ساخته می شود که به عنوان قهرمان تمام دنیا را تسخیر می کنند، ولی ما قهرمانان واقعی و حقیقی خود را چطور ارائه دادیم ؟ به نظرم جای کاربسیاری در این ژانر وجود دارد و حق مطلب هنوز ادا نشده است.
وی درباره طراحی صحنه و نور نمایش اظهار داشت: طراحی نور و صحنه ایی که در نظر داشتم بسیار متفاوت تر از این که می بینید بود، اما امکانات نور کم وجود داشت و فقط سه پروژکتور میتوانستیم ببندیم ،چون مابقی نور ها برای گروه بعد از ما بود که دستم را برای طراحی بیشتر بسته بود. درباره صحنه هم به دلیل بی پولی نتوانستم کاری انجام دهم. وی افزود: دو اجرا بودن کار در یک سالن قطعا به کار صدمه می زند ولی چاره ای نبود. اختری درخصوص بنیاد روایت که مستقیم مربوط به این مجموعه است اظهار داشت که هیچ حمایت مالی برای این کار نکرده است و افزود: ما شبی ۲۰۰ هزار تومان هزینه سالن می دهیم و حمایتشان می کنیم. البته توضیحی که به ما درباره عدم حمایت مالی عنوان کردند بسته شدن بودجه دفاع مقدسی آن ها در امسال بود که من باید امسال اجرا می رفتم تا حمایت حداقلی مرکزرا تا پایان سال بگیرم. او در پایان از مسئولین خواست تا از بازیگران تئاترحمایت کنند و تئاتر به عنوان شغل رسمیت پیدا کند.
مونا موسوی بازیگر نمایش
مونا موسوی بازیگر نمایش ایستادن بر فراز یک اتفاق در خصوص نقشی که ایفاگر آن است توضیح داد: نقش دختر بچه ای را بازی می کنم که به شکل ناخواسته اسیر یک عراقی شده که این موضوع منجر به فاش شدن رازهای زندگی آن مرد عراقی می شود. او در ادامه افزود: این نقش را بسیار دوست دارم و از روز اول تمرینات توانستم ارتباط خوبی با نقش برقرار کنم. گویی باز به دوران کودکی خود برگشتم و یک دختر دبستانی را در دوران جنگ بازی می کنم. وی ویژگی این نمایش را تصویر سازی جنگ از نگاه و منظری دیگر دانست و کاراکتر دختر بچه را بسیار جذاب عنوان کرد. موسوی درباره همکاری با روزبه اختری کارگردان نمایش بیان کرد که وی بسیار انسان خونسردی است و آینده روشنی را برای اوپیش بینی نمود. او در ادامه درباره سالن اجرای نمایش و کیفیت آن اظهار داشت: سالن فضای خوبی دارد اما برای ما دو اجرایی بودن باعث ایجاد کمی و کاستی هایی شده است همانند نبودن نور برای صحنه ی ما و یا اینکه نباید دکور حجیم و قابل قبولی داشته باشیم و در نهایت این که مجبور هستیم ساعت را در تایم بدی اجرا کنیم. موسوی با اشاره به وضعیت تئاتر این روزها بیان داشت: وضعیت تئاتر اصلا خوب نیست ، شاید اگر تئاتر هم مانند سینما تبلیغ تلویزیونی داشت وضع فرق می کرد، به این دلیل که عموم مردم از تئاتر های کشور خبر ندارند و این موضوع باعث شده که قشر کمی از مردم به دیدن تئاتر بیایند که آن هم چشمگیر نیست . به امید اینکه تئاتر هم مثل سینما مورد استقبال قرار بگیرد. وی درباره فضای تئاتر دفاع مقدس و جایگاه آن در کشور توضیح داد: به نظرم بعضی نمایشنامه ها که فضای دفاع مقدس دارند واقعا با ارزش هستند وحتی قابلیت این را دارند تا در بهترین سالن ها اجرا داشته باشند. جایگاه تئاتر دفاع مقدس بسیار بالاست و جشنواره هایی برای دفاع مقدس وجود دارد که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
مهدی میرزاییان بازیگر
مهدی میرزاییان درتوضیح نقش خودگفت: نقش عماد جوانی آبادانی رادر بحبوحه جنگ و قبل از آن ایفا می کنم که ویژگی های فرهنگی آن منطقه را دارد. او پایبند به خانواده، سر شار از عشق و التهاب های جوانی و شیرینی های رفتاری و گویشی آشنای آن منطقه است.
وی درخصوص ویژگی نمایش و شخصیت عماد افزود:جذاب ترین ویژگی های این کاراکتر شیرینی هایی است که در یک جوان عاشق پیشه آبادانی به چشم می خورد همراه با تعصب و غرور، که نوسانات او را رنگ می بخشد. برای من این بخش از جغرافیای کشور مان پر از خاطرات به یاد ماندنی است و همیشه دوست داشتم نقشی با ویژگی های زبانی ، این منطقه را بازی کنم. نمایش ایستادن دارای قصه جذابی است که کشش همراه کردن مخاطب را دارد که به نظرم نقطه قوت نمایشنامه بوده و توانسته تا حدودی ضعف های دیگر نمایشنامه را پوشش دهد. میرزاییان درباره روزبه اختری کارگردان نمایش گفت: همکاری با روزبه اختری لذت بخش است. روزبه اختری از دوستان قدیمی من است و پیش از این تجربه همکاری با هم را داشته ایم وبه توانایی های یکدیگر تا حد زیادی آگاهیم که این باعث می شود تا کار برای ما راحت ترباشد.
او درخصوص کیفیت سالن نمایش سرو اظهار داشت:سالن نمایش سرو می تواند یکی از سالن های نمایش خوب ما باشد اگر برخی نواقص همانند بک استیج اتاق لباس وگریم هم در شرایط بهتری باشد. به طور کلی سالن سرو پتانسیل خوبی برای خیلی از اجراهای تاتر را دارد. بازیگر نقش عماد درباره وضعیت تئاتر و جایگاه تئاتر دفاع مقدس بیان داشت: وضعیت تیاتر متفاوت است و بعضی از کارها در شرایط خوبی همراه با استقبال پر شور مخاطبان به اجرا می روند و برخی از نمایش های خوب به دلیل عدم حمایت و ناتوانی در پرداخت هزینه های نمایش از جمله سالن به سختی پیش می روند. تئاتر دفاع مقدس شرایط مناسبی ندارد و برای بهبود آن تلاشی نمی شود که بخشی از آن به ادبیات نمایشی اش مرتبط است که متاسفانه متون خوب نایاب شده وکمتر به آن بها داده شده است. متاسفانه مخاطبین کمتر از این گونه نمایشی استقبال می کنند و اگر گاهی اثر در خور توجهی به روی صحنه برود با اقبال خوبی مواجه نمی شود.
سحرناز عباس زاده بازیگر
سحرناز عباس زاده ایفاگر اهلام درخصوص نقش خود عنوان داشت: “اهلام” دختری جسور، شاد و محکم است که گویی دلش می خواهد پارا فراتر بگذارد و با ابراز محبت پسری عراقی دلش را به او می بازد و عاشق مردی می شود که از دیار و سرزمین خودش نیست. اهلام دختر با اعتماد به نفس و با قدرتی است ، اما مثل همه ی زنهای دیگر در عین حال شکننده و ظریف است. وی در ادامه افزود: اهلام زنی است که ستایشش می کنم و خود من است. وی اجرا در این نمایش را تجربه ای متفاوت دانست و ادامه داد: به مراتب این کار باعث پخته تر شدن من نسبت به قبل شده است و تاثیر بسزایی در انتخاب نقش ها و کارهای بعدی من گذاشت. بازیگر نقش اهلام درباره اوضاع تئاتر گفت: خیلی از تاتری ها هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند و باید منتظر اجرا باشند.این روزها بی شک با مشکلاتی که مردم در زندگی دارند تئاتر هیچ است. واقعا درد آور است که استقبالی از سوی تماشاچی نیست. او در خصوص تئاتر دفاع مقدس عنوان داشت: تئاتر دفاع مقدس این روزها از مردم کمی دور شده و نمی دانم دلیلش نمایش های تکراری یا بی کیفیتی است که اجرا رفته یا دلایلی دیگر وجود دارد که باید بررسی شود، اما مردم از کارهای دفاع مقدس کمی فاصله گرفتند . امیدوارم ضعف ها بررسی و حل شود ،چون اتفاقات ۸ سال دفاع مقدس کشورمان انقدر زیاد بوده و است که باید مردم ببینند و فراموش نکنند. اوانتقاداتی را به کیفیت سالن نمایش سرو مطرح نمود و توضیح داد: سالن سرو به شدت سرد است و پشت صحنه نامناسب و کوچک دارد. اتاق گریم و حداقل یک اتاق تعویض لباس مخصوص خانوم ها ندارد.
تاریخ گفتگو: آذر ۹۵

لینک کوتاه: http://mona-karimi.ir/xCCep

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.