روزنامه هنرمند

گفتگو با فرهاد پرستو


حضور بانوان در عرصه موسیقی نیاز به حمایت بانوان دارد
گروه موسیقی بانوان الماس ها فعالیت هنری خود را در زمینه موسیقی پاپ از ابتدای سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است و به اجرای موسیقی های معتبر جهان به زبان های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، یونانی و ترکی استانبولی در فضایی متفاوت می پردازد. با وجود این که در این سال ها شاهد فعالیت های گروه های متعدد موسیقی بانوان بوده ایم، اما می توان ادعا داشت که گروه الماس ها اولین و تنها گروه موسیقی بانوان است که در فضای مدرن و الکترونیک کار می کند و شاهد نوعی خاص از سبک موسیقی هستیم که برای آن بسیار وقت و انرژی گذاشته شده است. با فرهاد پرستو آهنگساز، رهبر ارکستر و تنظیم کننده قطعات گروه الماس ها به گفتگو درباره این گروه موسیقی نشسته ایم که در ادامه می خوانید.
با توجه به محدودیت ها و عدم فعالیت های آزادانه که در گروه موسیقی بانوان وجود دارد. آیا نگرانی و ترس از تشکیل گروه نداشتید؟
نه هیچ نگرانی وجود نداشت، چون ما طبق قوانینی که برای گروه ها در نظر گرفته می شود عمل کردیم ، به ویژه در گروه موسیقی بانوان به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد، اگر گروهی قوانین را رعایت کند هیچ مشکلی برای فعالیتش وجود نخواهد داشت.
ویژگی بارز گروه الماس ها را در چه می دانید و چه تفاوت هایی با اجراهای دیگر گروه های موسیقی دارد؟
نوع موسیقی گروه الماس ها به لحاظ سبک، تنظیم آهنگ ها مدرن و الکترونیک است که این سبک از اجرا در مارکت بانوان برای اولین بار در نوع خود بی نظیر است.
ایده اجرای موسیقی به زبان های مختلف دنیا طرح جالب و خلاقانه ای است که به نظر می رسد تاکنون در ایران اجرا نشده است. چه چیز باعث شد تا به فکر اجرای گونه ای خاص تر از سایر گروه های موسیقی باشید؟
در حقیقت می خواستم تا گروهی را با یک ساختار و فضای جدید از سبک موسیقی که منحصرا با ادبیات و زبان های مختلف باشد معرفی کنم که کار ساده ای نیست.
با این شیوه اجرا گروه های علاقه مند به زبان های لاتین بیش از سایر مردم جذب کنسرت ها می شوند آیا می توان گفت هدف شما صرفا جذب مخاطبان علاقه مند به زبان لاتین بوده؟ آیا مردم عام هم می توانند با نوع سازها و موسیقی پاپ گروه فارغ از درک زبان آن ارتباط برقرار کنند؟
هدف اول این بود که یک موسیقی خوب را ارایه دهیم تا مخاطبان از اجرا و شنیدن آن لذت ببرند و که کسانی که به سبک لاتین علاقه مند هستند نیز جذب آن شوند، اما به نظرم هر فردی با هر علاقه موسیقیایی می تواند اجرای گروه ما رو ببیند و لذت ببرد. به نظرم مردم در حال حاضر همه نوع سبک از موسیقی را بنا به علاقشان گوش می دهند و قطعا گروه الماس ها هم مخاطب خاص خودش را دارد.
شرایط و امکانات سالن های مختلف به لحاظ برآورده شدن نیازهای گروه شما چگونه است؟
متاسفانه برای گروه های بانوان غیر از ۲ سالنی که برای اجرا در اختیارشان قرار داده شده سالنی وجود ندارد و آن ها مانند آقایون نمی توانند از سالن های مختلف برای اجرا استفاده کنند و این باعث می شود که برای تمدید اجرا محدودیت داشته باشند.
برای برگزاری کنسرت بانوان بالطبع سخت گیری هایی متوجه شما و گروه های دیگر موسیقی است، چرا معمولا برگزاری کنسرت بانوان در کشورمان کاری سخت و پرچالش به حساب می آید؟در قبال این باید و نبایدها و عدم مجوزها چه کردید؟
به دلیل محدودیت هایی که برای بانوان وجود دارد، یکی از این مشکلات مهم، نداشتن نمونه صوتی یا تصویری جهت معرفی گروه است. چون کسی که برای دیدن کنسرت می آید نمی داند که چه موسیقی ای با چه شرایطی قرار است اجرا شود و همین موضوع باعث می شود تا با چالش هایی روبرو شوید که تا لحظه اجرا همراه شماست.
انتخاب اعضای گروه که مسلط به زبان موسیقیایی و زبان های مختلف جهان هستند چگونه صورت گرفت و چگونه آن ها را دور هم جمع کردید؟
یکی دیگر از مشکلاتی که در این مارکت وجود دارد پیدا کردن نوازنده ای است که بتواند فرصت کار گروهی داشته باشند که معمولا بسیار کم است. اما در بیشتر مواقع علاقه به همکاری با گروه وجود دارد ولی موضوع اینجاست که تمایل دارند بدون تمرین لازم به اجرا برسند که برای کاری که من انجام می دهم مناسب نیست. ولی دوستانی که عضو گروه الماس ها هستند از روز اول بسیار مصمم و سخت کوشانه شروع و همکاری کردند.
آیا قرار است آلبومی از گروه الماس ها منتشر شود؟
متاسفانه این هم یکی دیگر از چالش هایی است که برای بانوان وجود دارد و نمی توان آلبومی را برای گروه تولید کرد که اگر این موانع وجود نداشت، بانوان پیشرفت بهتری در عرصه موسیقی داشتند.
نظر شما درباره ورود بازیگران و چهره های سلبریتی در عرصه موسیقی چیست؟
به نظرم اشکالی ندارد. اگر بازیگری می خواهد در عرصه موسیقی فعالیت خوانندگی داشته باشد بسیار خوب است، به شرط این که اصول خوانندگی را زیر نظر استاد گذرانده باشد تا با کیفیت بیشتری این کار را انجام دهد.
چرا با وجود تمرین زیاد برای کنسرت، اما اجرای محدودی داشتید. آیا به این فکر کردید که در شهرستان ها و حتی خارج از کشور به اجرای کنسرت بپردازید؟
به دلیل محدودیت های موجود و ازدحام گروه های دیگری که از قبل تاریخ اجرا را گرفتند، نتوانستیم در آن زمان اجرای دیگری داشته باشیم. بله اگر از لحاظ قانونی مشکلی وجود نداشته نباشد برای شهرستان ها برنامه ریزی می کنیم، اما برای اجرا در خارج از کشور نیاز به اسپانسر است که در حال حاضر با شرایط کنونی که وجود دارد میسر نیست.
چرا این نام را برای گروه انتخاب کردید؟
چون واقعا نوازنده ها و خواننده گروه از یک کار جدید با ساختاری کاملا متفاوت بسیار خوب استقبال کردند و در این مسیر همگی در کنار هم بسیارتلاش کردیم و زحمت کشیدیم و به نظرم برای این گروه این نام بهترین انتخاب بود.
آیا قصد ساخت موزیک ویدیو برای کارهایتان را دارید؟ساخت آن تا چه میزان در معرفی یک گروه موسیقی به مردم تاثیرگذار است؟
فکر می کنم هر گروهی برای معرفی بهتر نیاز به ساخت موزیک ویدئو و یا آلبوم دارد اما برای بانوان به لحاظ پخش امکان پذیر نیست.
حضور زنان را در عرصه موسیقی چگونه ارزیابی می کنید؟
حضور بانوان در عرصه موسیقی نیاز به حمایت خود بانوان دارد، یعنی اگر از کنسرت های بانوان حمایت کنند و این حمایت به واقع انجام شود ،گروه ها با دلگرمی و هدف جدی تری به راهشان ادامه می دهند و قطعا در آینده شاهد استعدادهای بیشتری در این عرصه خواهیم بود.
دورنمای گروه الماس ها را چگونه می بینید ؟
دورنمای گروه الماس ها را بسیار عالی می بینم، اما رشد و ماندگاری این گروه به خود اعضای گروه بستگی دارد که همچون روز اول که با یک هدف بزرگ شروع کردند هم چنان برای نگه داشتن و رسیدن به موفقیت های بزرگتر باید تلاش بیشتری نمایند.

لینک کوتاه: http://mona-karimi.ir/QUHpr

2 دیدگاه در “گفتگو با فرهاد پرستو

  1. سلام،آرزوی موفقیت وسلامتی برای شما بانوان گرامی راداریم….تاخدا همه تان را هدایت کند.ان شاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.