روزنامه هنرمند

گفتگو با علی نوری اسکوئی


رهایی از بهشت محدودیت سنی ندارد
جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور انیمیشن رهایی از بهشت را برای نخستین بار در بخش سودای سیمرغ تجربه می کند که برای فیلم سازان حوزه انیمیشن موضوع خوشایندی است و نشان از توجه هیات انتخاب به اهمیت و جایگاه مقوله انیمیشن سازی دارد. پشت دروازه های بهشت روایتگر دختر نویسنده ای است که سعی در نگارش داستانی کمیکی دارد اما به شکلی اسرار آمیز وارد جهان داستان خود می گردد و نشانه هایی از حضور واقعی خود را در داستانش کشف می کند. دقایقی با علی نوری اسکوئی به بهانه نمایش این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر پیش از اکران به گفتگو می نشینیم.
شما پیش از این تجربه همکاری در سریال های تلویزیونی و فیلم های کوتاه را داشتید. چه شد به ساخت انیمیشن روی آوردید؟
در واقع قالب تولیدی برای من اهمیت چندانی ندارد و نفس فیلمسازی اهمیت دارد. بستگی به این دارد که فضای فیلمی که می خواهم کار کنم چه قالبی را بطلبد. حالا می تواند انیمیشن، مستند بلند یا کوتاه باشد
محوریت داستان انیمیشن رهایی از بهشت درباره چیست؟
داستان این فیلم از زبان یک نویسنده نقل می شود که جا و مکان مشخصی ندارد و در طول سفرهای خود وقایعی را که می بیند به صورت داستان نقل می کند. در جائی از داستان این حوادث با زندگی شخصی او گره می خورند و باعث می شوند او به طرز اسرارآمیزی وارد داستان خود شود.
به نظر می رسد با توجه به موضوع طرح شده این انیمیشن را نمی توان محدود به گروه سنی خاصی نمود!؟
در سال های اخیر شاهد گسترش ژانرهای محدودی از جمله ژانر اجتماعی و طنز هستیم که باعث شد احساس کنیم جای ژانر کودک و اکشن در این سینما خالی است و همین ما را به سمت ساختن این فیلم برد. اما مخاطبین این اثرهمه طیف ها را در برمی گیرد و انیمیشنی نیست که تصور شود مخاطبان آن تنها کودکان است. تلاش ما براین بوده تا فیلمی ارائه دهیم که بتواند برای تماشاگردر سینما جذاب باشد و هیچ گونه محدودیت سنی در نظر نداشتیم.
رهایی از بهشت تنها انیمیشن حاضر در این دوره از جشنواره است که در بخش سودای سیمرغ هم حضور دارد .فکر می کردید برای نمایش در جشنواره و به ویژه بخش مسابقه انتخاب شود؟
جشنواره فجر پیشترها گرایش به سمت انیمیشن نداشت و در نتیجه انیمیشن ها اقبالی در این جشنواره نداشتند. اما در سال های اخیر وضعیت تغییر کرده و ما شاهد هرچه پربارتر شدن این جشنواره هستیم. این برای اولین بار است که یک فیلم انیمیشن به بخش سودای سیمرغ راه یافته که این نشان از مورد توجه واقع شدن وجوهات سینمایی این اثر توسط هیات انتخاب این جشنواره است.
این اثر با بالاترین استانداردهای جهانی تهیه و تولید شده و تکنیک های به کار رفته در این فیلم از به روزترین تکنیک های انیمیشن هستند.
تولید انیمیشن همواره با سختی های مضاعف تری در سینمای ما همراه بوده است. درباره ساخت این انیمیشن چگونه تجربه ای بود؟
جنس مسائلی که در این مدت با آن ها دست و پنجه نرم کردیم مانند هر فیلم سینمایی دیگری است. اما آن چه این اثر را با سایر فیلم های انیمیشن و حتی سینمایی متمایز می کند ،صمیمیت و همبستگی فوق العاده ای است که میان تمامی عوامل تهیه و تولید برقرار بوده و است. عشق وشوقی که از طرف عوامل برای تک تک فریم های فیلم صرف شده بسیار فوق العاده و تحسین برانگیز است و صد البته دستیابی به چنین کار پیچیده ای با این سطح فنی و تکنیکی کار ساده ای نبوده و نیست.
آیا انیمیشن دچار اصلاحیه در طول کار شد؟
فیلم هنوز به مرحله گرفتن پروانه نمایش نرسیده است و طبیعتا فعلا این مسائل برای ما مطرح نشده است. البته بعضی از دوستان به طور غیررسمی مواردی را گوشزد کرده اندکه امیدوارم در همین حد غیر رسمی و دوستانه باقی بمانند.
معمولا تصور می شود انیمیشن در مقایسه با فیلم های سینمایی کمتر دچار ممیزی خواهد شد . فکر می کنید دراین باره در چه موردهایی ممکن است تذکرداده شود ؟
سه مورد است.۱)نداشتن حجاب برخی شخصیت ها خصوصا شخصیت اصلی داستان ۲) یک صحنه ای وجود داردکه همسر شخصیت اصلی بعد از مدت ها دوری بازگشته و یکدیگر را در آغوش می گیرند که البته چند جای دیگر هم پلان های این چنینی داریم که اصلا مبتذل نیستند۳ )برخی صحنه های نبرد که خشونت زیادی دارند
با این توصیفات اگر دچار ممیزی شود انیمیشن آسیب خواهد دید!!
هنوز کسی به طور رسمی صحبت از ممیزی نکرده ولی قطعا هر تغییری در کار باعث آسیب جدی خواهد شد و حقیقت این است که اگر چنین تصمیمی باشد که امیدوارم نباشد، علی رغم میل باطنی از اکران داخلی صرف نظر خواهم کرد چون این کار نتیجه تلاش چهار سال یک تیم بزرگ است و باید در بهترین شرایط اکران شود.
حضور فیلم سازان جوان به ویژه در حوزه انیمیشن را در جشنواره این دوره چگونه ارزیابی می کنید؟
با این مسئله بسیار موافقم چون باعث می شود جوانان انگیزه پیدا کنند و پیشکسوت ها در مقام مقایسه قرار بگیرند تا سعی کنند داشته های خود را ارتقا دهند. به نظرم دبیر جشنواره از این بابت رویکرد صحیحی داشته است.
تاریخ گفتگو: بهمن۹۵

لینک کوتاه: http://mona-karimi.ir/PlAgB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.