روزنامه هنرمند

گفتگو با عوامل نمایش جهشه


دفاع مقدس فقط جبهه و جنگ نیست
نمایش جهشه به نویسندگی مرتضی شاه کرم و کارگردانی علی برجی از ۲۱مرداد تا ۱۵ شهریور هرشب ساعت ۲۱ درتماشاخانه سرو به روی صحنه می رود. جهشه نمایشی است که نگاهی متفاوت به دفاع مقدس و روزها وحال و هوای خرمشهر دارد و با توجه به فضای نمایشنامه قابلیت اجرا در اواخر شهریور هم زمان با روزهای گرامیداشت دفاع مقدس را داشت، اما با این وجودتماشاگر خود را جذب کرد و توانست علاقه مندان را پای دیدن این کار بکشاند. با کارگردان و بازیگران این نمایش گفتگوی کوتاهی خواهیم داشت
علی برجی کارگردان:
دفاع‌مقدس فقط جبهه، جنگ و خاکریز نیست
علی برجی، کارگردان «جهشه» معتقد است دفاع مقدس فقط جبهه، خاکریز و جنگ نیست ؛بلکه حواشی زیادی دارد که بسیار کم به آنها اشاره شده است و مرتضی شاه‌کرم در «جهشه» جبهه و جنگ را از زوایه دیگری نگریسته است.
به گزارش روابط عمومی نمایش جهشه علی برجی کارگردان نمایش «جهشه» که این روزها در تالار سرو میزبان مخاطبان تئاتر مقاومت است، درباره انتخاب متن برای اجرای کارعنوان کرد: من در انتخاب متن کمی سختگیر هستم و تلاش می‌کنم همیشه یک کار متفاوت روی صحنه ببرم و وقتی متن آقای مرتضی شاه‌کرم را خواندم متوجه شدم یک نگاه متفاوت به دفاع‌مقدس دارد و تصمیم گرفتم این کار را روی صحنه ببرم. وی توضیح داد: این کار به حواشی دفاع مقدس متمرکز می پردازد و جبهه و جنگ را از زوایه دیگری می‌نگرد که این نگاه متفاوت را دوست داشتم و با وجود پرسوناژهای زیادی که این کار داشت و کار را خیلی سخت می‌کرد؛ اما تصمیم گرفتم آن را به اجرا بگذارم.
وی درباره اجرای نمایش در سالنی دیگر اظهار داشت: قرار بود این کار در نیاوران به اجرا درآید؛ اما وقتی متن را به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ارائه دادم ، آنها استقبال کردند و قول همکاری دادند. تصمیم بر آن شد تا این متن در تماشاخانه سرو به اجرا گذاشته شود.
برجی در پاسخ به این سوال که آیای فضای سالن سرو مناسب این اجرا بود، گفت: سالن تئاتر را ما انتخاب نمی‌کنیم و مجبوریم نسبت به شرایط موجود سالنها کار کنیم هر چند انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تمام تلاش خود را برای رفع معایب کردند.
وی درباره کیفیت سالن سرو اضافه کرد: سالن تئاتر سرو تازه تاسیس است و هنوز ایراداتی دارد؛ اما مکان خوبی برای ارائه تئاتر است و در صورتی که اجراها در آن ادامه‌دار باشند، قطعاً این توانایی را دارد که جزء سالنهای پرکار شهر شود.
کارگردان نمایش «جهشه» در انتها با اشاره به اینکه این نمایش محصول تلاش بیش از ۳۰ هنرمند کشور است گفت: من از علاقه‌مندان به هنر نمایش تقاضا دارم که سالنهای تئاتر را خالی نگذارند و با حضورشان از هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان حمایت کنند.

سیروس سپهری-بازیگر
سیروس سپهری از بازیگران نمایش جهشه در مورد فعالیت خود در عرصه هنر و نمایش می گوید: از سال ۵۷ فعالیت خود را در عرصه بازیگری با بازی در نمایش چوب بدستهای ورزیل نوشته غلامحسین ساعدی آغاز کردم و تاکنون در بیش از ۴۰ اثر نمایشی به عنوان بازیگر فعالیت داشته و با حضور در دهها جشنواره داخلی و خارجی موفق به دریافت تعداد زیادی دیپلم افتخار و جوایز مختلف شده ام . از سال ۷۹ شروع به تجربه کارگردانی کردم و تا کنون بالغ بر ۱۵ اثر را به روی صحنه برده ام وعلاوه بر تاتر در چندین فیلم سینمای و سریال نیز بازی کرده ام .
وی در مورد نقشش در نمایش جهشه عنوان داشت: فرید شخصیتی است متاهل با ۸ فرزند که تعداد بالای افراد خانواده مشکلاتی را برای او ایجاد کرده است و از آنجا که شرایط مالی فرید نسبت به سایر اهالی محل بهتراست سعی میکند تا با استفاده از آن مشکلاتش را حل کند.
سپهری در باره نمایش جهشه گفت: من روزهای اولیه جنگ در مناطق مرزی زندگی میکردم و اکنون قصه جهشه برایم ملموس است گویی آن روزها برایم زنده شده است.
جهشه از روایتی ساده برخوردار است که به راحتی تماشاچی را با خود همراه میکند. جهشه روایتگر یکدلی ؛ یکرنگی ؛گذشت و ایثار مردمان آن روزها است که با هجوم دشمن و قرار گرفتن در شرایط وحشتناک مرگ و زندگی انسانیت را فراموش نکردند.
وی در مورد سختی های کار افزود: از آنجا که بنده یک هفته قبل از اجرا به گروه اضافه شدم سختی تمرین چند ماهه را حس نکردم ولی مثل همیشه هیجان قبل از اجرا هر شب با من همراه است.
اودر باره سالنی که در آن نمایش جهشه اجرا می شود بیان داشت: روزی که برای اولین بار سالن سرو را دیدم خوشحال شدم چرا که بعد از سالها سالنی با امکانات خوب در مرکز شهر به سالنهای نمایش اضافه شده است و اینکه این سالن خلاف سالنهای دیگر درگیر باند بازی نبوده و کافیست اثر خوبی رو ارائه دهی تا در نوبت اجرا قرار بگیری و خوشبختانه با مدیریت خوب جناب آقای دهنوی نیازی به هیچ واسطه نیست. ولی ناشناخته بودن این سالن نسبت به سالن های دیگر مشکل جذب تماشاچی را دارد که امیدوارم این مشکل سالن هم به زودی حل شود.
وی در پاسخ به ادای لحجه جنوبی در نقشش گفت: از آنجا که بنده از قبل آموزش قرائت قرآن رو دیده بودم وبا صرف و نحو عربی آشنا بودم؛ به راحتی وبا هدایت کارگردان سعی کردم تا به خوبی از عهده لهجه فرید که یکی از ساکنین عرب زبان خرمشهر بوده بر بیایم.
سپهری در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: سالیانه صدها فارغ التحصیل تاتر از دانشگاهای دولتی و غیر دولتی و آموزشگاهای خصوصی داریم که متاسفانه کمتر از ده درصد آنها جذب گروهای نماشی میشوند و این ناشی از کمبود بودجه تاتری کشور میباشد .ا یمان دارم چنانچه دولت و مدیران ارشد فرهنگی گوشه چشمی به تاتر داشته باشند روز به روز تعداد آثار نمایشی رو به افزیش میگذارد وهم کیفیت آثار خلق شده بهبود خواهد داشت.

اکبر مددی مهر-بازیگر
اکبر مددی مهر از بازیگران پیشکسوت در سال ۱۳۵۳ در کاخ جوانان فرح آباد تهران عضو گروه تاتر شدو در نمایش دکه در نقش پدر پرویز پرستویی بازی کردم. در سال ۱۳۵۸در کانون هنر شیراز با اساتیدی مثل محمود پاک نیت و مجید افشاریان و حبیب دهقان نسب یک دوره کلاس تاتر را گذراند و درتبریز زیر نظر ابراهیم آبادی کلاس تکمیلی تاتر را طی کرد .در مشهد با استاد رضا صابری آشنا شد و نمایش های سرنا تفنگ معصوم من را بازی کرد و در فیلمها و سریالهای گوناگون به عنوان بازیگر حضور داشت
او در توضیح نمایش جهشه گفت: نمایش چهشه یک نمایش میمالیستی از شروع جنگ تحمیلی است که به سبک ریالیستی و بدون شعار روایت شده که به قلم آقای شاه کرم یک ملو درام اجتماعی از دوران جنگ می باشد.
مددی مهر در مورد مشکلات کار و مشغله های تمرین و اجرای نمایش می گوید: من از اواسط تمرین به گروه ملحق شدم و بعد از اماده شدن نمایش به علت مسایل مالی وتامین نشدن قراردادی که باید بسته میشد نمایش به تاخیر افتاد وعده ای از دوستان از گروه جدا شدن وبه محض آماده شدن قرارداد بصورت فرس ماژور با دیگر دوستا ن نمایش آماده اجرا شد.
مددی مهر افزود: سالن سرو برای اجرا خوب و مناسب است چون مرکزشهر می باشد ، امکانات خوبی دارد و دسترسی به آن هم راحت است . مشکل عمده این سالن ناشناخته بودن آن نسبت به سالنهای دیگر است و تبلیغاتی در مورد معرفی سالن به مردم و هنرمندان وجود ندارد.
این بازیگر پیشکسوت در باره تمرین لهجه و رسیدن به پایه بیان این نمایش اظهار داشت: دوستانی دارم که اهل جنوب هستند و از آنها برای رسیدن به لهجه جنوبی کمک گرفتم .البته تجربیاتی هم از نقشهای قبل به این نقش اضافه کردم.
روزبه اختری-بازیگر
روزبه اختری از بازیگران نمایش جهشه فارق التحصیل مهندسی کشاورزی از دانشگاه آزاد کرج و لیسانس کارگردانی سینما و فارغ التحصیل کارگاه ازاد بازیگری امین تارخ و کارگاه فیلم سازی و فیلم نامه نویسی بهروز افخمی است و در کارنامه خود تجربه بازی در نمایش ها و سریال های مختلف را داشته است
اختری می گوید: نقش دموخی در این نمایش نقشی تاثیر گذاری است که تحول انسان را در شرایط ویژه مثل جنگ نشان می دهد که سختی خاص خودش رو دارد . یک هفته قبل از اجرا به کار اضافه شدم و اساسا حداقل هر بازیگر یک ماه برای یک نقش باید زمان و تمرین داشته باشد و این دیر اضافه شدن کارم را سخت ترکرد. به اضافه این که لهجه آبادانی واعتیاد دموخی را هم باید به کاراکترم اضافه میکردم که همه اینها نیاز به قدرت :انرژی؛ تجربه و تمرکز بالایی داشت. وی در ادامه توضیح داد: به جرات میتوانم بگویم در بین متنهایی که خواندم بهترین متن به دلیل نگاه ویژه و غیر معمول از زاویه جدید به اتفاقات اشغال خرمشهر بود.
این بازیگر در مورد تماشاخانه سرو بیان داشت که سالن استاندارد در تهران بسیار کم داریم اما به هر حال افتتاح و ساخت هر سالن تاتری باعث خوشحالی است و امیدوارم مسئولین که سالن تاتر راه اندازی میکنند از همان ابتدا کارشناسانه تر با مقوله برخورد کنند و همه استانداردها رو در نظر بگیرند. این سالن امکانات خوبی دارد و در مرکز شهر قرار گرفته است ولی هنوز برای تماشگران تاتر شناخته شده نیست و نیاز به تبلیغات فراوان دارد. این بازیگر تاتر و تلویزیون در باره مشکلات اجرای نمایش های پر پرسناژ و نبود امکانات در تاتر عنوان داشت: ما یک گروه سی نفره هستیم و ۱۲ میلیون کمک هزینه به این کار اختصاص داده شده است که ۲میلیون آن نیز باید برای اجاره سالن داده شود که این بودجه به نظر من واقعا خنده داره است و بیشتر شبیه یک جوک میماند. تماشاچی وقتی با رضایت کامل سالن را ترک می کند ما به کجا باید پناه ببریم و به چه کسی مشکلات خود را بگوییم که مسئولین محترم عزیز لطف کنند توجه کنند.
شادی امیری-بازیگر
شادی امیری کارشناس نمایش با گرایش بازیگری و دانشجوی کارشناسی ارشد بازیگری در دانشگاه هنر تهران است . وی از سال ۱۳۸۵ شروع فعالیت خود را با شرکت در فستیوال های داخلی و خارجی شروع کرده و صاحب چندین دیپلم افتخار در این جشنواره ها شده است.
او نقش زبیده را این گونه تعریف کرد : زبیده ، دختری نوجوان با مشکل مادر زادی و ناتوان از لحاظ ذهنی وتا حدودی حرکتی است و البته قربانی بی گناه درجنگ ! معصومیت واقعی و به نوعی سفیدترین آدم نمایش است.
این نمایش بر خلاف اغلب متون مربوط به مسئله دفاع مقدس به پشت خاکریز و خط مقدم نپرداخته است . این بار ماجرا در دل جنب وجوش زندگی آدم های معمولی می گذرد . آدم هایی که نه قهرمانند و نه اسطوره با تمام ترسها ، نگرانی ها و حتی حرص و ولع هایشان.
وی افزود:سالن سرو در بین سالن های موجود در تهران سالن مناسبی با امکانات کافی است و خوشبختانه به عنوان عضوی از گروه اجرایی در این سالن کاملا راحت بودم و صمیمیت فضا حس خوبی برایم ایجاد می کرد.
امیری درباره لهجه گفت: قبلا نمایش گفتگوی بی پایان ستاره با مادرش در وقت مردن را در تبریز به روی صحنه برده بودم و برای لهجه ی این کار همکار خوبم مهدی ملاک به من کمک فراوانی کرده بود . برای کار جهشه هم جا دارد از دوستان خوبم عبدالرضا نصاری و حسین دریس تشکر کنم که در جزئیات لهجه به بنده کمک شایانی کردند
مهرناز احدیان-بازیگر
مهرناز احدیان فارغ التحصیل بازیگری تئاتر است
درباره نقشش در نمایش جهشه می گوید:در نمایش جهشه نقش دختری حدودا ۱۴،۱۵ ساله به اسم زینب را بازی میکنم که در بحبوحه ی جنگ ،درگیر مادرش می شود که او را زار گرفته است و تلاش میکند تا با خواندن دعا مادر را به حالت عادی بازگرداند و از طرفی بنا به مقتضیات سنش درگیر دلخوشی های خود و چالش ترک آنهاست .
باید بگویم رئال بودن کاراکترها و ریتم و تمپوی بالای نمایش برای فرار از وضعیتی است که نوید آمدن می دهد؛ عدم باور ماهیت جنگ و اسیر مادیات بودن کاراکترها در وضعیتی که فقط زنده ماندن حرف اول را می زند؛ تغییر وضعیت و موقعیت کاراکترها نسبت به هم و گسست های عاطفی آنها که از دستاوردهای جنگ است و بالاجبار اتفاق می افتد برایم جذاب بود.
وی افزود:کار پر پرسوناژ ، از مصیبت های خود خواسته ی اهل هنر در این دنیاست.
احدیان در ادامه بیان داشت: سالن سرو نسبتا ناشناخته است و از این بابت برای تبلیغات و اطلاع رسانی طبیعتا مشکلاتی وجود داشت اما با این حال ،استقبال مردم و اهالی هنر تا به حال رضایت بخش بوده و خواهد بود . وی در مورد لهجه جنوبی گفت:تمرین لهجه برای هر بازیگر در هر مدیومی میتواند جالب و آموزنده و کاربردی باشد که ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم . به کمک دوستان و آشنایانی که اهل جنوب کشور بودند و مختص تمرین لهجه،سر تمرین حاضر می شدند،این مورد نیز به مرور ممکن شد
بهناز نجفی-بازیگر
بهناز نجفی افارغ التحصیل کارشناسی بازیگری تاتر است و فعالیت خود را به طور حرفه ای با عضویت در گروه تاتر مانی به سرپرستی آقای سیروس همتی آغاز کرده است..
او درباره نقش غزاله گفت:غزاله دختری جوان است که مدتی است مادر خود را از دست داده و به نوعی بعد از فوت مادر مسئولیت نگهداری از پدر بیمار و برادرهایش را به عهده گرفته است. با شروع جنگ زندگی غزاله نیز مانند بسیاری از اطرافیانش دستخوش تغییرات ناخوشایندی می گردد، زیرا پسری که قرار بود مرد زندگی او باشد همراه با خانواده اش از شهر می گریزد. اما احساس مادرانه ای که غزاله نسبت به برادرانش و ایثاری که نسبت به پدرش دارد، باشروع جنگ گسترش می یابد و همین امر باعث می شود که او همراه با مردان برای دفاع از خرمشهر ایستادگی کند
پرستو آراسته-بازیگر
پرستو آراسته لیسانس تئاتر است ودر نمایش جهشه شخصیت ساغر زنی که زار دارد و با جن ها در گیرهاست را ایفا می کند که اطرافیانش تلاش میکنند که او را از این وضعیت نجات دهند . وی عنوان داشت:ا ین نمایش دوران جنگ و مشکلاتی که در روزهای جنگ مردم با آن درگیر بودند را دربرمی گیرد. مردمانی که با هم نسبت فامیلی دارند و سعی میکنند برای محافظت از خانواده هاشون از شهر خودشان دفاع کنند. جهشه در جنوب به معنای وانت بار است وانتی که این آدمها قراراست سوار آن بشوند و از شهر بروند .وی درباره شخصیت ها نمایش بیان داشت : هر کدام از شخصیتهای نمایش داستان زندگی خودشون را سیر میکنند . آلزایمر،زار،جنون، دیوانگی، اعتیاد و …..
آراسته در صحبت پایانی خود گفت:روزهای جنگ یادآور دورانی است که خیلی ها رفتند و برنگشتند تا ما باشیم و در آرامش زندگی کنیم .به امید روزی که در هیچ جای دنیا جنگی نباشد و روزگار همه در صلح و آرامش بگذرد
تاریخ گفتگو: شهریور ۹۵

لینک کوتاه: http://mona-karimi.ir/JkCyx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.